Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Brug lærepladsen.dk, når I søger elever

Brug lærepladsen.dk, når I søger elever
Pia Osbæck
Redaktør Pia Osbæck
Onsdag 30. marts 2022
En elektronisk lærepladsformidling er et supplement til de almindelige metoder til at finde elever og lærlinge.

Det kan være svært at finde elever og lærlinge i alle brancher. Også i den grafiske, hvor der er omkring 20 ledige lærepladser.

”Der kommer mange henvendelser både til GRAKOM og til Techcollege i Aalborg fra virksomheder, der mangler elever inden for grafisk teknikeruddannelsen,” siger Anders Mosumgaard, der er uddannelsespolitisk chef i GRAKOM, og formand for Grafisk Uddannelsesudvalg.

Han oplever, at virksomhederne bruger mange forskellige metoder, når de skal finde en elev eller lærling.

”Det kan være kontakt til erhvervsskolerne, brug af jobannoncer, kontakter i lokalområdet, brug af de sociale medier og intern rekruttering på virksomheden. Og f.eks. har Stibo Complete lavet sin helt egen lærlingerekrutteringskampagne.”

Brug lærepladsen.dk
Anders Mosumgaard vil dog også gerne slå et slag for endnu en mulighed for at skaffe elever og lærlinge.

”Børne- og Undervisningsministeriets portal laerepladsen.dk er også et godt redskab til rekruttering af lærlinge. Her bliver ledige lærepladser synlige, og så kan de, der søger en læreplads bedre få et overblik. Det kan medvirke til, at flere søger til et område, hvor der er mangel på lærlinge, som eksempelvis grafisk tekniker-uddannelsen,” siger Anders Mosumgaard.

Sådan fungerer lærepladsen.dk
Laerepladsen.dk er en elektronisk lærepladsformidling, hvor virksomheder og elever/lærlinge kan finde hinanden. Elever/lærlinge kan oprette et cv og søge efter ledige lærepladser, og de kan både se hvilke virksomheder, der er godkendt til at uddanne elever og lærlinge inden for de forskellige erhvervsuddannelser.

Samtidig kan virksomhederne oprette jobopslag og se, hvor mange elever, der søger læreplads inden for hvert område. 

Læs også
Det blev et ja ved afstemningen om Forligsmandens mæglingsforslag, og dermed er de nye overenskomster gældende. 
Det er en ny rolle, men én han går til med både ydmyghed og ambitioner. Adm. direktør i Jydsk Emblem Fabrik, René Milholt, er netop valgt ind i GRAKOM og GRAKOM Arbejdsgiveres bestyrelse. Her ser han frem til at give promotionbranchen en stemme i drøftelserne om kommunikationsindustriens vilkår og fremtid.