Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Britisk supermarked udfaser plastik

Christian Bendix
Redaktør Christian Bendix
Tirsdag 06. februar 2018
Den britiske supermarkedskæde Iceland har som den første større kæde i verden besluttet at eliminere plastikemballage fra sine egne produkter.

all_2017_11_07_food_warehouse_bristol_8247-1024x682.jpg

Kædens adm. direktør, Richard Walker, lægger ikke fingre imellem, når han bliver spurgt til årsagen til beslutningen:

»Verden har pludselig indset, at vi er ved at være svøbt i plastik. Et vognlæs af plastik bliver ledt ud i havene hvert eneste minut, hvilket forårsager uhyre skade på vores havmiljø og i sidste ende på os selv, da vi alle er afhængige af oceanerne,« siger han til den britiske avis The Guardian.

Plastikemballagen skal erstattes med papir- og papemballage, der er fremstillet af naturligt fornyelige råvarer og som kan genbruges igen og igen. 

»Når vi har mere bæredygtige emballageformer, er der ingen grund til at producere yderligere emballage, der skaber unødigt affald og skader vores miljø,« tilføjer Richard Walker til avisen.

Beslutningen fra Iceland kommer kort tid efter, at premierminister Theresa May lovede at eliminere alt unødvendigt plastaffald inden for de næste 25 år. Hun har desuden pålagt afgift på plastikposer og lagt op til en afgift på engangsprodukter af plastik såsom emballage til takeaway-mad.

Også i Danmark er der vinde, der blæser imod plastemballagen. I efteråret lancerede Dansk Affaldsforening, som er de kommunale affaldsforeningers interesseorganisation, en plan, hvor målet er et samfund helt fri for nyproduceret fossilt plastik i 2050.

Så lang tid venter den britiske supermarkedskæde ikke. Allerede fra 2023 vil den have elimineret plastikemballage fra sine egenproducerede varer. I en rundspørge, kæden har lavet blandt sine kunder, svarer 80 pct. af de 5000 adspurgte, at de vil støtte beslutningen om at undgå plastikemballage.

 

Læs også
Det blev et ja ved afstemningen om Forligsmandens mæglingsforslag, og dermed er de nye overenskomster gældende. 
Det er en ny rolle, men én han går til med både ydmyghed og ambitioner. Adm. direktør i Jydsk Emblem Fabrik, René Milholt, er netop valgt ind i GRAKOM og GRAKOM Arbejdsgiveres bestyrelse. Her ser han frem til at give promotionbranchen en stemme i drøftelserne om kommunikationsindustriens vilkår og fremtid.