Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Branchen bakker op om nyt lydunivers fra Aller Media

Branchen bakker op om nyt lydunivers fra Aller Media
Pia Osbæck
Redaktør Pia Osbæck
Onsdag 19. februar 2025
Aller Medias lydunivers for børn, Huligennem, vil engagere og involvere børnene direkte. Målet er at skabe nye lyttevaner og nå 2000 børn årligt gennem samarbejde og events. Det fortæller chefredaktør, Christina Marcher Lundegaard.

Da Aller Media sidste år vandt Kulturministeriets udbud om at skabe et nyt public service-lydtilbud for børn, var det med den klare vision at opbygge et lytteunivers, hvor børn ikke blot er passive lyttere, men aktive medskabere.

Nu ca. 3 måneder efter lanceringen, er der stor opbakning fra branchen til Huligennem, som lyduniverset hedder.

”Det, der måske har overrasket mig mest, er, hvor meget vores gode branchekolleger gerne har villet være med,” siger ansvarshavende chefredaktør for Huligennem, Christina Marcher Lundegaard.

Hun fortsætter:

”Vi må lægge op til 20 procent af vores produktion ud af huset, og der er en begejstring i branchen for at være med i projektet, som er virkelig dejligt at mærke.”

Christina Marcher Lundegaard

Chefredaktør på Huligennem, Christina Marcher Lundegaard

Samarbejdet med andre produktionsselskaber har været en vigtig del siden ansøgningsarbejdet, hvor Aller Media blandt andet rakte ud til produktionsselskabet Sans-1, der udviklede på deres eget lydunivers til børn. 

”Sans-1-kollegaerne kom med i projektgruppen i ansøgningsarbejdet og er siden blevet ansat som en del af den faste Huligennem-redaktion. På samme måde har koncepthuset Made By Us, der bl.a. tidligere har været med i udviklingen af karaktererne Motor Mille og John Dillermand været med i vores ansøgningsarbejde og er stadig i dag tilknyttet i en konsulentrolle,” siger Christina Marcher Lundegaard.

Ro og nærvær

Huligennem blev lanceret den 25. november 2024 og folkene bag lyduniverset har en ambition om at skabe nye lyttevaner hos børnefamilier. I udbuddet blev det krævet, at man sender 20 timers lyd om ugen til børn i alderen 3-13 år.

Hos Huligennem har man valgt at sende live i morgentimerne, hvor familierne har deres faste rutiner. Derudover sendes der live fredag eftermiddag, og resten produceres som podcasts. Udover at dække de fastsatte public service-kategorier som kultur, samfund, drama, underholdning, musik, nyheder og viden, har Huligennem tilføjet en ottende kategori: Ro og nærvær.

”Vi har talt med mange børn og forældre og identificeret et behov for noget, der giver ro og nærvær. Derfor har vi lavet en del formater, som taler ind i den kategori. Børn er forskellige og har også forskellige behov i ro og nærvær-situationer, og derfor dækker kategorien ikke kun klassiske meditationer, men også fx tandbørsteformater og hjælp til lektietid”, siger Christina Marcher Lundegaard.

Direkte kontakt med 2000 børn

Selvom Huligennem er et lydunivers, prioriterer man også at møde børn i virkeligheden, fortæller Christina Marcher Lundegaard:

”Et af vores mål er at være i direkte kontakt med 2000 børn om året.”

Det kan både være som medredaktører og deltagere og også via events, hvor børnene kan deltage i aktiviteter, kan lege og eksperimentere og give feedback. Desuden er der ved at blive etableret børnepaneler i Jylland, på Fyn og på Sjælland.

”Det er vigtigt for os, at der altid er børn involveret i alt, hvad vi laver. Alle formater kommer på den ene eller den anden måde i direkte kontakt med et barn, uanset om det er konkret i studiet, i udviklingen af formatet eller i evalueringen af det. Vi skal hele tiden være i kontakt med målgruppen, og målgruppen skal vide, at de kan komme i kontakt med os,” siger Christina Marcher Lundegaard.

Over forventning

Christina Marcher Lundegaard vil gerne vente lidt med at dele præcise lyttertal, men hun vil dog gerne sige, at det indtil videre går over forventning. 

”Vi har vores egne fastsatte KPI’er, som vi gerne vil leve op til, og vi kan se, at interessen er stor, både på onlinelytning og på downloads af vores podcasts.”

Huligennem Gamerhulen
Læs også
EU’s AI Act kræver, at virksomheder sørger for, at medarbejdere med AI-ansvar besidder de nødvendige kompetencer.
En foreløbig aftale om at indføre et udvidet producentansvar for tekstiler skal reducere overproduktion af tekstiler. Aftalen vil betyde, at tekstilproducenter skal betale for at komme af med affaldet.