Bortvisning berettiget pga. illoyal adfærd under fritstilling
Onsdag 10. juni 2015
Vestre Landsret afsagde den 27. oktober 2011 dom i en sag, der angik, hvorvidt bortvisning af en opsagt og fritstillet medarbejder var berettiget.
Bortvisningen skyldtes, at medarbejderen i opsigelsesperioden havde en mailkorrespondance med en medarbejder hos en af arbejdsgiverens store kunder, hvori den opsagte medarbejder kritiserede arbejdsgivervirksomhedens ledelse og skrev, at han ikke troede på, at virksomheden ”vil komme tilbage på sporet efter denne finanskrise”. Ydermere havde medarbejderen i mailkorrespondancen skrevet, at den medarbejder, der efterfølgende skulle overtage hans stilling i virksomheden, var ” en af johnnie hansen venner” og derfor nok passede meget godt til virksomhedens direktør.
Medarbejderen anførte, at han ikke havde optrådt illoyalt over for arbejdsgiveren, idet der var tale om en privat mailkorrespondance på LinkedIn, og at det ikke var hans hensigt, at mailkorrespondancen skulle offentliggøres. Han havde ikke fået ændret kontaktadressen i LinkedIn fra den mailadresse, han havde hos arbejdsgiveren, til sin private mailadresse, og at det var en fejl.
Arbejdsgiveren anførte, at medarbejderen ved mailkorrespondancen havde handlet groft illoyalt, herunder at der var tale om grundløse og irrelevante udtalelser, og at arbejdsgiveren endvidere havde indskærpet medarbejderen sin loyalitetspligt over for virksomheden i opsigelsesskrivelsen med et pålæg om ikke at kontakte virksomhedens kunder og medarbejdere med henblik på at omtale arbejdsgivervirksomheden, og at dette berettigede arbejdsgiveren til at bortvise ham.
Vestre Landsret lagde vægt på ordlyden af medarbejderens udtalelser og fandt herefter, at medarbejderen havde handlet så illoyalt over for arbejdsgiveren, at dennes bortvisning af ham var berettiget.
Kilde: Vestre Landsrets dom af 27. oktober 2011, 5 afd., sag B-0441-11.
Bortvisningen skyldtes, at medarbejderen i opsigelsesperioden havde en mailkorrespondance med en medarbejder hos en af arbejdsgiverens store kunder, hvori den opsagte medarbejder kritiserede arbejdsgivervirksomhedens ledelse og skrev, at han ikke troede på, at virksomheden ”vil komme tilbage på sporet efter denne finanskrise”. Ydermere havde medarbejderen i mailkorrespondancen skrevet, at den medarbejder, der efterfølgende skulle overtage hans stilling i virksomheden, var ” en af johnnie hansen venner” og derfor nok passede meget godt til virksomhedens direktør.
Medarbejderen anførte, at han ikke havde optrådt illoyalt over for arbejdsgiveren, idet der var tale om en privat mailkorrespondance på LinkedIn, og at det ikke var hans hensigt, at mailkorrespondancen skulle offentliggøres. Han havde ikke fået ændret kontaktadressen i LinkedIn fra den mailadresse, han havde hos arbejdsgiveren, til sin private mailadresse, og at det var en fejl.
Arbejdsgiveren anførte, at medarbejderen ved mailkorrespondancen havde handlet groft illoyalt, herunder at der var tale om grundløse og irrelevante udtalelser, og at arbejdsgiveren endvidere havde indskærpet medarbejderen sin loyalitetspligt over for virksomheden i opsigelsesskrivelsen med et pålæg om ikke at kontakte virksomhedens kunder og medarbejdere med henblik på at omtale arbejdsgivervirksomheden, og at dette berettigede arbejdsgiveren til at bortvise ham.
Vestre Landsret lagde vægt på ordlyden af medarbejderens udtalelser og fandt herefter, at medarbejderen havde handlet så illoyalt over for arbejdsgiveren, at dennes bortvisning af ham var berettiget.
Kilde: Vestre Landsrets dom af 27. oktober 2011, 5 afd., sag B-0441-11.
Læs også
Efter massivt politisk pres har regeringen netop besluttet at reducere virksomhedernes gebyrer til producentansvaret for emballage. Efter kritik af uens priser i kommunerne vil man nu også sikre ens beregningsmetoder i kommunerne landet over samt undersøge, hvad Danmark kan lære af tilsvarende ordninger i vores nabolande.
For at imødekomme kundekrav og løfte sin konkurrenceevne har Trykteam Svendborg taget springet ind i en kompleks certificeringsverden. Med støtte fra GRAKOM har virksomheden i dag både ISO 9001, ISO 14001, Svanemærket og ClimateCalc – og oplever øget markedsværdi, større troværdighed udadtil og bedre struktur i hverdagen.