Kommunikationsindustrien ændrer sig, og Bording vil være en del af den udvikling


”Kommunikationsindustrien forandrer sig, og vi vil være en del af den udvikling. Det gør vi bl.a. ved at opnå nye kompetencer og forretningsområder via opkøb.”
Sådan lyder det fra Bernt Therp, der er CEO i moderselskabet F.E. Bording samt datterselskabet Bording Danmark.
Det er især inden for print management og emballage, som Bording Danmark, der i perioden fra 2013-2023 i forvejen har foretaget ti opkøb, gerne vil købe op.
”Inden for emballage oplever vi en stigende efterspørgsel på den komplette leverance fra rådgivning til design over indkøb og logistik, og vi ser interessante muligheder i at konsolidere markedet yderligere,” siger Bernt Therp.
Bording Danmark har i dag ekspertise inden for emballage i karton, så det er især emballage i andre materialer, som Bernt Therp er interesseret i.
”Vi kan godt selv tilegne os den viden, der findes inden for andre emballagetyper, men det kommer til at tage tid. Hvis vi i stedet køber os til den, kan vi komme hurtigere i gang. Vi har opbygget en meget stor viden inden for eks. grafiske leverancer, og den viden vil vi gerne kunne matche på emballageområdet.”
Vil dække hele kunderejsen
Formålet med at købe op, er at skabe en virksomhed, der dækker kundernes behov hele vejen rundt – eller gennem hele kunderejsen - inden for marketing og kommunikation. Og kommunikation skal forstås i en meget bred kontekst.
”Vi forsøger at tage en position, hvor vi har mange kompetencecentre. Vores sælgeres opgave er så at identificere, hvor kompetencerne på tværs af Bording Danmark kan bringes i spil hos kunderne. Vores antagelse er, at vi kan gøre kundernes liv nemmere, hvis vi kan hjælpe dem med at finde løsninger inden for al kommunikation – internt som eksternt.”
Bording har traditionelt været en primært grafisk virksomhed, men har bl.a. via etableringen af det strategiske kommunikations- og reklamebureau, Apartof, som arbejder med markedsresearch, kundeindsigter, strategi, koncepter, gået et skridt tilbage i værdikæden.
”Vi er i gang med at udvide os fra vores oprindelige forretningsområde, nemlig det trykte og vores satsning er at få langt bredere kompetencer ind i virksomheden. Det har en større risiko, men vi tror på, at det er det rigtige at gøre for at bygge fundamentet til en langsigtet fremtid. Og det gælder ikke kun i Bording Danmark, men i hele Bording Gruppen.”
Mere samarbejde på tværs i Norden
Samtidig med, at man vil blive stærkere på alle funktioner i kommunikationsarbejdet, vil man intensivere samarbejdet på tværs i Norden.
”Vi er i gang med at implementere nogle samarbejdsmodeller på nordisk plan for både produktion, salg, partnernetværk etc., for vi ser en stor fordel i at agere mere nordisk. Det fylder ikke så meget endnu, men det er et stort fokusområde for os,” siger Bernt Therp.
Fakta
Bording Danmark har bl.a. opkøbt bureauerne Blackbox Branding, Aros Kommunikation, Thomsen & Co, HEP Kommunikationsamt skiltevirksomheden Elektroluma, der står bag ikoniske skilte som Irma-hønen og Ga-Jol-manden.
