Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Bøde på 800.000 kr. for spam - Smartguy

Tirsdag 09. juni 2015

SmartGuy, der sælger tøj og sko på nettet, havde i løbet af 2013 udsendt fem kampagnebølger med reklamer. I den ene bølge afsendte virksomheden over 200.000 sms-beskeder. Ingen af modtagerne havde givet samtykke til at modtage reklame pr. sms fra virksomheden. Endvidere havde virksomheden udsendt 42 e-mails til kunder, der enten ikke havde givet samtykke til at modtage reklame pr. e-mail, eller som havde tilbagekaldt deres samtykke.

Virksomheden erkendte, at den ved en fejl havde udsendt de 42 e-mails til kunder, der ikke havde givet samtykke til at modtage reklame pr. e-mail. Virksomheden troede, at den var berettiget til at udsende sms-beskederne, idet modtagerne heraf havde givet samtykke til at modtage reklame pr. e-mail.

Forbrugerombudsmanden meddelte virksomheden, at et samtykke til at modtage reklame pr. e-mail ikke kan udstrækkes til også at sende personen reklame pr. sms. Dette kræver et særskilt samtykke fra modtageren, ellers vil sms-beskeden være udsendt i strid med markedsføringslovens § 6, stk. 1.

Bødens størrelse blev bl.a. fastsat ud fra det meget store antal uanmodede elektroniske henvendelser.
Forbrugerombudsmanden politianmeldte virksomheden. Sagen blev løst ved en udenretlig bødevedtagelse.

Kilde: Forbrugerombudsmandens hjemmeside - opdateret 9. december 2014.

Læs også
Flere virksomheder vælger ClimateCalc til at beregne klimaaftryk. Værktøjet, der er udviklet af GRAKOM, bruges nu i 22 lande og er en central del af branchens arbejde med dokumentation.
84 pct. af bureaulederne peger på kunstig intelligens som det absolutte fokus de næste seks måneder. Strategi og branding kommer langt bagefter.