Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Bøde på 35.000 kr. for vildledende markedsføring

Tirsdag 09. juni 2015

Virksomheden ”Naturlig Helse ApS” markedsførte i 2014 en række vareprøver kaldet ”Hyben-slank”, som forbrugere kunne få tilsendt. Det fremgik imidlertid allernederst af virksomhedens handelsbetingelser, at forbrugerne samtidig indgik en løbende abonnementsaftale på 800 kr. om måneden, når forbrugerne bestilte en vareprøve, samt at forbrugerne ville blive opkrævet 800 kr. for de tilsendte vareprøver, hvis ikke forbrugerne fortrød abonnementsaftalen inden 14 dage.

Forbrugerombudsmanden anså virksomhedens markedsføring for at være vildledende, idet virksomheden forsøgte at maskere en abonnementsaftale. Virksomheden måtte herefter betale en bøde på 35.000 kr.

Kilde: Forbrugerombudsmandens hjemmeside – opdateret 27. februar 2015.

Læs også
Virksomheder kan forberede sig på nye krav til løngennemsigtighed, selvom den danske lovgivning endnu ikke er på plads. EU-direktivet skal være implementeret i juni 2026.
Lovgivning, forbrugeradfærd og designtrends var på dagsordenen, da Emballagedagen 2025 samlede rekordmange aktører fra hele emballageværdikæden. Dagen bød på konkrete eksempler, ny viden og opfordringer til at bruge data og emballage mere strategisk.