Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Bøde på 20.000 kr. for at sende spam til én forbruger

Bøde på 20.000 kr. for at sende spam til én forbruger
Pia Osbæck
Redaktør Pia Osbæck
Tirsdag 19. december 2023
Forbrugerombudsmanden modtog en klage fra én forbruger, der automatisk var blevet tilmeldt Interfloras nyhedsbrev efter et køb. Interflora har erkendt at have overtrådt markedsføringsloven.

Efter at Interflora i en periode havde skrevet på sine kvitteringer, at køberne automatisk blev tilmeldt blomsterleverandørens nyhedsbrev og selv aktivt skulle framelde sig, modtog Forbrugerombudsmanden en klage fra en forbruger, der havde modtaget et nyhedsbrev efter køb.

Klagen endte med, at forbrugerombudsmanden udstedte en administrativ bøde på 20.000 kr. til Interflora for at overtræde markedsføringslovens forbud mod uanmodede henvendelser – også kaldet spamforbuddet.

Det skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse, hvor fungerende forbrugerombudsmand Andreas Weidemann siger: 

"Forbrugerne skal ikke drukne i elektronisk markedsføring, når de handler på nettet. Som det klare udgangspunkt skal en forbruger derfor aktivt give samtykke til at modtage markedsføring fra en virksomhed, før virksomheden lovligt kan sende markedsføring til forbrugeren. Det var ikke tilfældet i sagen med Interflora, og virksomheden har derfor nu måtte betale en bøde."

Interflora var allerede inden Forbrugerombudsmandens henvendelse var blevet opmærksom på, at kunder i forbindelse med køb automatisk var blevet tilmeldt Interfloras nyhedsbrev og havde derfor stoppet udsendelsen af nyhedsbreve.

Interflora har således erkendt at have overtrådt markedsføringsloven og har accepteret bøden på 20.000 kroner. Bøden er beregnet efter den nye og skærpede bødemodel, som trådte i kraft i forbindelse med en ændring af markedsføringsloven den 1. januar 2022.

Spamforbuddet

Ifølge spamforbuddet i markedsføringslovens § 10, stk. 1, må en erhvervsdrivende ikke rette henvendelse til nogen ved brug af elektronisk post, fx mail eller SMS, med henblik på direkte markedsføring, medmindre den pågældende har givet sit forudgående samtykke hertil.

Et samtykke er kun gyldigt såfremt, at det er et udtryk for en frivillig, utvetydig, informeret og specificeret viljetilkendegivelse, jf. markedsføringsloven § 2, nr. 14.

Markedsføringslovens § 10, stk. 2, indeholder en undtagelse til spamforbuddet. Undtagelsen giver erhvervsdrivende mulighed for at sende markedsføring via elektronisk post, fx mail, til en tidligere kunde om produkter svarende til dem, kunden har købt, uden kundens forudgående samtykke, hvis en lang række betingelser alle er opfyldt. Det er bl.a. en betingelse, at kunden klart og utvetydigt oplyses om, at den erhvervsdrivende vil sende markedsføring til kunden, og at kunden har mulighed for at frabede sig markedsføringen, allerede når kunden oplyser sin elektroniske adresse..

Læs også
For snart et år siden kunne magasinbranchen glæde sig over en politisk aftale, der styrkede branchen med 30 mio. kr. årligt over 3 år. Nu er det på høje tid, at pengene bliver udmøntet.
Hos onlinenichemediet for scenekunst, ISCENE, kan man ikke forstå, hvorfor freelancere ikke kan tælle med, hvis man vil søge den 30 mio. kroner store støttepulje til magasiner.