Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Bøde på 100.000 kr. for reklamefilm rettet mod børn og unge

Onsdag 05. august 2015

CULT A/S markedsførte i 2009 en reklamefilm benævnt ”Cult Raw Energy – not for kids” på internettet. Reklamefilmen omhandlede en ung teenagedreng, som gik amok i nattelivet efter at have drukket producentens energidrik, som indeholder større mængder koffein. I filmen overfalder og forulemper han en række forbipasserende, begår røveri og urinerer ind af en brevsprække.

Forbrugerombudsmanden modtog en række klager over reklamefilmen og politianmeldte selskabet i november 2011. Ifølge markedsføringslovens § 8, stk. 2, må markedsføring rettet mod børn og unge under 18 år ikke direkte eller indirekte opfordre til vold eller anden farlig eller hensynsløs adfærd. Afgørelsen blev indbragt for Retten i Aarhus den 11. juni 2015, hvor Forbrugerombudsmanden fik medhold i, at reklamen var i strid med markedsføringslovens regler.

I sin dom lagde Retten i Aarhus bl.a. vægt på, at

  • filmen reklamerede for et produkt, der lovligt kan købes og drikkes af børn

  • filmen kunne ses af børn – både på CULTs egen hjemmeside og på sociale medier som YouTube

  • hovedpersonen i reklamefilmen var mindreårig

  • CULT burde have indset, uanset at CULTs målgruppe var 18-25 årige, at reklamefilmen også var rettet mod børn og unge

  • filmen indirekte opfordrede til vold og anden kriminel, hensynsløs adfærd

CULT A/S blev af ovennævnte grunde idømt en bøde på 100.000 kr. for ulovlig reklame, hvilket er første gang, at retten afsiger dom i en sag om vold i reklamer.

Grakom kan henvise til foreningens vejledning om reklamer rettet mod børn og unge, inden tilsvarende kampagner lanceres i fremtiden.

Vejledningen findes her.

Kilde: Forbrugerombudsmandens hjemmeside – opdateret 14. juli 2015.

Læs også
Det blev et ja ved afstemningen om Forligsmandens mæglingsforslag, og dermed er de nye overenskomster gældende. 
Det er en ny rolle, men én han går til med både ydmyghed og ambitioner. Adm. direktør i Jydsk Emblem Fabrik, René Milholt, er netop valgt ind i GRAKOM og GRAKOM Arbejdsgiveres bestyrelse. Her ser han frem til at give promotionbranchen en stemme i drøftelserne om kommunikationsindustriens vilkår og fremtid.