Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Bøde på 100.000 kr. for reklamefilm rettet mod børn og unge

Onsdag 05. august 2015

CULT A/S markedsførte i 2009 en reklamefilm benævnt ”Cult Raw Energy – not for kids” på internettet. Reklamefilmen omhandlede en ung teenagedreng, som gik amok i nattelivet efter at have drukket producentens energidrik, som indeholder større mængder koffein. I filmen overfalder og forulemper han en række forbipasserende, begår røveri og urinerer ind af en brevsprække.

Forbrugerombudsmanden modtog en række klager over reklamefilmen og politianmeldte selskabet i november 2011. Ifølge markedsføringslovens § 8, stk. 2, må markedsføring rettet mod børn og unge under 18 år ikke direkte eller indirekte opfordre til vold eller anden farlig eller hensynsløs adfærd. Afgørelsen blev indbragt for Retten i Aarhus den 11. juni 2015, hvor Forbrugerombudsmanden fik medhold i, at reklamen var i strid med markedsføringslovens regler.

I sin dom lagde Retten i Aarhus bl.a. vægt på, at

  • filmen reklamerede for et produkt, der lovligt kan købes og drikkes af børn

  • filmen kunne ses af børn – både på CULTs egen hjemmeside og på sociale medier som YouTube

  • hovedpersonen i reklamefilmen var mindreårig

  • CULT burde have indset, uanset at CULTs målgruppe var 18-25 årige, at reklamefilmen også var rettet mod børn og unge

  • filmen indirekte opfordrede til vold og anden kriminel, hensynsløs adfærd

CULT A/S blev af ovennævnte grunde idømt en bøde på 100.000 kr. for ulovlig reklame, hvilket er første gang, at retten afsiger dom i en sag om vold i reklamer.

Grakom kan henvise til foreningens vejledning om reklamer rettet mod børn og unge, inden tilsvarende kampagner lanceres i fremtiden.

Vejledningen findes her.

Kilde: Forbrugerombudsmandens hjemmeside – opdateret 14. juli 2015.

Læs også
EU's nye forordning om politisk reklame stiller skærpede krav til gennemsigtighed og databeskyttelse. Slots- og Kulturstyrelsen inviterer nu til et digitalt møde, hvor berørte aktører kan få indblik i reglerne og stille spørgsmål.
For første gang har regeringen kortlagt omfanget af danske virksomheders indberetninger – og resultatet viser en kompleks jungle af 1.874 selvbetjeningsløsninger. Nu lover digitaliseringsministeren oprydning. Fra GRAKOMs adm. direktør, Carina Christensen, lyder det: Det kan kun gå for langsomt.