Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Bloggere får hjælp til at overholde regler om skjult reklame

Tirsdag 29. september 2015

Forbrugerombudsmanden har for nyligt offentliggjort en række gode råd, der skal hjælpe bloggere med at overholde reglerne om skjult reklame.

Markedsføringslovens § 4 fastslår, at en reklame skal fremstå således, at den klart vil blive opfattet som en reklame uanset dens form og uanset, i hvilket medium den bringes. Bestemmelsen omfatter både omtale af fysiske produkter, fx mad, tøj og brugsgenstande, men også omtale af oplevelser, herunder fx rejser og restaurantbesøg.

I sine råd til bloggerne slår Forbrugerombudsmanden bl.a. fast, at:
  • Det skal være tydeligt for forbrugere, der læser et blogindlæg, at der er tale om reklame
  • Der er tale om reklame, når virksomheden og bloggeren har indgået en aftale om omtale af et produkt. Der skal dog ikke meget til for, at der foreligger en aftale
  • Blogindlæg, hvor reklamen er målrettet voksne, skal klart og tydeligt markeres med ”reklame”, ”annonce”, ”betalt indlæg” eller ”sponsoreret indlæg”, hvis bloggeren vil være sikker på ikke at overtræde forbuddet mod skjult reklame
  • Kravene til ordvalg og tydelighed skærpes, hvis der er tale om reklame i blogindlæg rettet mod børn og unge. Indlægget vil være tilstrækkeligt markeret, hvis det er markeret med ”reklame” eller ”dette indlæg er betalt af …”

Sidste år blev en bloggers omtale af et latte-produkt karakteriseret som reklame, idet bloggeren omtalte produktet efter aftale med producenten. Afgørelsen førte til en del debat på de sociale medier om, hvornår og hvordan man som bloggere skal markere et indlæg som reklame. Forbrugerombudsmanden har på den baggrund udarbejdet sine råd til bloggere, hvilke kan findes på dette link.

Forbrugerombudsmandens råd er i øjeblikket sendt ud til interessenter, som der er blevet holdt møde med tidligere på året. Interessenterne har fået en frist til den 15. oktober 2015 til at komme med en tilbagemelding på, hvorvidt Forbrugerombudsmandens råd er fyldestgørende.

Kilde: Forbrugerombudsmandens hjemmeside – opdateret 16. september 2015.

Læs også
Det blev et ja ved afstemningen om Forligsmandens mæglingsforslag, og dermed er de nye overenskomster gældende. 
Det er en ny rolle, men én han går til med både ydmyghed og ambitioner. Adm. direktør i Jydsk Emblem Fabrik, René Milholt, er netop valgt ind i GRAKOM og GRAKOM Arbejdsgiveres bestyrelse. Her ser han frem til at give promotionbranchen en stemme i drøftelserne om kommunikationsindustriens vilkår og fremtid.