Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Barslen er billigst hos Grakom

Christian Bendix
Redaktør Christian Bendix
Fredag 17. november 2017
Det er lovpligtigt for virksomheder at indbetale til en barselsfond. Der er dog mange penge at spare ved at vælge den rigtige. 1. oktober 2017 hævede DA-Barsel og Barsel.dk hævet priserne og det betyder, at Grakoms syge- og barselsfond nu er betydeligt billigere end de øvrige barselsfonde.

Spar penge når du vælger den rigtige barselsfond


Der er op til 32 pct. at spare, og som den eneste fond kan du hos Grakom også tegne dækning for refusion af udgifter ved langtidssygdom.

»Mange virksomheder kan opleve det som en stor økonomisk belastning, når en eller flere medarbejdere går på barsel - samtidig med at der måske er en langtidssygemeldt medarbejder. Ikke mindst dem på den grafiske overenskomst, hvor der er en høj betalingsforpligtelse for virksomhederne,« siger Conny Junker, der rådgiver Grakoms medlemmer, når de skal håndtere barsel og sygdom.

Grakoms syge- og barselfond har en god økonomi, og den har derfor valgt at bevare lav bidragssats for brugerne, selvom de nye overenskomster har medført højere refusionsudgifter. Grakom bliver også nødt til at hæve sine satser, men dog i langt mindre omfang og først fra d. 1. april 2018.

Tuen Media, er en af de virksomheder, der er glade for at være en del af ordningen. Karen Møller, der står for administrationen forklarer :

»Vi vil gerne støtte fuldt op om vores ansatte, når de skal på eksempelvis barsel. Men vi har virkelig også brug for at være lønsikret, for som lille virksomhed er det et ret sårbart område,«

Hvad betyder det for min virksomhed?

I Grakoms syge- og barselsfond kan man med den nye sats dække sig ind med en årlig udgift på 650 kr. per medarbejder, hvis medarbejderen er omfattet af den grafiske overenskomst.

Det er 32 pct. billigere end den offentlige barselsfond Barsel.dk og 26 pct. billigere end det, som det koster at være en del af DA’s barselsfond.

Der er også penge at spare, når man skal sørge for dækning af de ansatte, der er funktionærer eller andre medarbejdere, der ikke er omfattet af den grafiske overenskomst. Her kan man betale helt ned til 728 kr. per medarbejder årligt for at få dækning, når medarbejdere skal på barsel. Det giver en besparelse på henholdsvis 23 og 17 pct. i forhold til prisen hos Barsel.dk og DA barsel.

Du vælger selv

Fleksibiliteten i ordningen er noget af det, som Conny Junker især fremhæver:

»Medlemmer af Grakom kan benytte syge- og barselsfonden, og noget af det, som vi er mest stolte af, er, at vi modsat de andre fonde kan tilbyde to ting: flere niveauer af dækning, så virksomheden selv kan bestemme, hvilket prisniveau og dækningsgrad, der passer bedst til dem,« siger Conny Junker og fortsætter:

»Det andet og ret unikke er, at fonden også kan hjælpe med økonomisk kompensation, når en virksomhed får langtidssyge medarbejdere. Der dækker vi helt op til et år efter de obligatoriske fem uger, som virksomheden skal betale selv, hvilket selvfølgelig også gælder for ejere og adm. direktører.«

Få personlig hjælp

De forskellige krav og behov kan for mange være svært at finde rundt i. Karen Møller fra Tuen Media føler, at hun har godt styr på reglerne, men har alligevel sat pris på, at der var nogen, man kunne ringe til.

»Conny har været så jordnær at snakke med og super god til at få forklaret tingene simpelt. Selv sådan noget som vigtige datoer kan man spørge hende om. Det har været en stor fordel at kunne ringe til hende, når vi havde brug for vejledning omkring barselsreglerne.«

Har du spørgsmål om barsel, sygdom og hvorvidt I er tilstrækkeligt dækket ind i din virksomhed, så er du mere end velkommen til at kontakte Conny Junker på tlf. 40 90 91 16, eller læs mere her.

Læs også
Det blev et ja ved afstemningen om Forligsmandens mæglingsforslag, og dermed er de nye overenskomster gældende. 
Det er en ny rolle, men én han går til med både ydmyghed og ambitioner. Adm. direktør i Jydsk Emblem Fabrik, René Milholt, er netop valgt ind i GRAKOM og GRAKOM Arbejdsgiveres bestyrelse. Her ser han frem til at give promotionbranchen en stemme i drøftelserne om kommunikationsindustriens vilkår og fremtid.