Avisreklamer står stadig stærkt

I dagens medievirkelighed kan det være svært for annoncører at fange forbrugernes opmærksomhed. Mulighederne er mange, både offline og online, på store og små skærme, ude og hjemme – men forbrugernes tid bliver naturligvis fordelt forskelligt mellem de mange platforme.
Nu viser et nyt studie, at avisreklamer er den type reklamer, der holder bedst på forbrugernes opmærksomhed, skriver printpower.eu. Studiet ’The Battle for attention’ er foretaget i Storbritannien af PwC, der har fået 7.770 svar, der giver indsigt i 15 forskellige medietyper.
Avisreklamerne er ifølge studiet effektive, når det kommer til at holde læsernes ’solo-opmærksomhed’, hvilket betyder at opmærksomheden kun er på det ene medie. Netop fordi informationskanalerne er så mange, bruger mange forbrugere flere medier på en gang, der så må deles om opmærksomheden. Radioen kører måske, mens de læser et blad; de bruger telefonen, mens de ser TV; eller de shopper på deres tablet, mens de får reklamer i siden af skærmen. Den slags kalder PwC for ’delt opmærksomhed’.
Avisreklamer scorer højt, fordi læserne af aviser ofte fokuserer hele deres opmærksomhed på det ene medie. Det giver annoncørerne ’solo-opmærksomhed’, og det har en høj værdi, skriver printpower.eu.
Printpower citerer den administrerende direktør for et af verdens største reklamebureau WPP, Martin Sorrell, der tidligere har givet udtryk for, at avisreklamer bør falde i pris i takt med, at folk bruger mindre og mindre tid med avisen. Den holdning har han ændret for nylig. Det handler ikke kun om, hvor mange mennesker en annoncør når ud til, men også om kvaliteten af kontakten med forbrugeren.
Læs mere om undersøgelsen her.
