Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Analyse: Voldsom vækst i omsætningen inden for kommunikationsdesign og grafisk design

Fredag 18. september 2015
Omsætningen inden for kommunikationsdesign og grafisk design fortsætter med at stige til nye højder. På 23 kvartaler eller næsten 6 år er omsætningen vokset med 73 pct., så man i dag nærmer sig en omsætning på 600 mio. kr. pr. kvartal eller 2,4 mia. kr. årligt.*


[fact]Kommunikationsdesign og grafisk designRådgivning af designere om specifikation og eventuelt formgivning af grafiske designløsninger, herunder virksomhedsidentiteter og forbundne grafiske elementer, emballagedesign, inden- og udendørs skiltning samt fysiske og digitale publikationer og kommunikationselementer.
[/fact]90 pct. af salget er indenlandskAf salget på næsten 2,4 mia. kr. er ca. 90 pct. indenlandsk salg, mens resten er salg til udlandet. Det vidner om et kæmpe potentiale i fremtiden i forhold til at øge salget til udlandet, for på den måde at skabe yderlige vækst i erhvervet.

Tallene tyder allerede på, at der er et stigende fokus på også at sælge varer og ydelser til udlandet. Således er salget til udlandet steget pænt de seneste år, hvor den årlige stigning i salget til udlandet har været på på 13,5 pct. Til sammenligning har væksten i det indenlandske salg været 10,2 pct. om året.

Intet tegn på afmatningDen stigende omsætning vidner om et større fokus på virksomheders visuelle image, og der er intet tegn på, at denne udvikling vil flade ud. Derfor forventer Grakom en fortsat stigende omsætningen inden for erhvervet.


*Baseret på fire kvartalers glidende gennemsnit.
Læs også
Det blev et ja ved afstemningen om Forligsmandens mæglingsforslag, og dermed er de nye overenskomster gældende. 
Det er en ny rolle, men én han går til med både ydmyghed og ambitioner. Adm. direktør i Jydsk Emblem Fabrik, René Milholt, er netop valgt ind i GRAKOM og GRAKOM Arbejdsgiveres bestyrelse. Her ser han frem til at give promotionbranchen en stemme i drøftelserne om kommunikationsindustriens vilkår og fremtid.