Analyse: Svagt stigende optimisme blandt reklamebureauer
Torsdag 29. oktober 2015
De seneste konjunkturtal for reklamebureauer viser, at den svagt stigende optimisme blandt bureauerne fortsatte i oktober.
Konjunkturindikatoren for reklamebureauer har været stigende siden maj 2013, og den landede i oktober på 21. Herved var udviklingen fra september til oktober stort set uændret, da konjunkturindikatoren landede på 23. Til sammenligning var indikatoren i august på 6.
Det er især forventningerne til efterspørgslen de kommende tre måneder, der trækker op. På den måde lød nettotallet for forventningerne til efterspørgslen på 40. Nettotallet udtrykker forskellen mellem procentandelene af virksomheder, vægtet efter beskæftigelse, der har angivet hhv. positive og negative forventninger.

De svagt positive forventninger kommer efter, at Grakom tidligere har kunnet berette om stigende reklameomsætning efter to år med faldende omsætning.
Konjunkturindikatoren for reklamebureauer har været stigende siden maj 2013, og den landede i oktober på 21. Herved var udviklingen fra september til oktober stort set uændret, da konjunkturindikatoren landede på 23. Til sammenligning var indikatoren i august på 6.
Det er især forventningerne til efterspørgslen de kommende tre måneder, der trækker op. På den måde lød nettotallet for forventningerne til efterspørgslen på 40. Nettotallet udtrykker forskellen mellem procentandelene af virksomheder, vægtet efter beskæftigelse, der har angivet hhv. positive og negative forventninger.

De svagt positive forventninger kommer efter, at Grakom tidligere har kunnet berette om stigende reklameomsætning efter to år med faldende omsætning.
Læs også
GRAKOMs 150-års jubilæumsfest samlede hele kommunikationsindustrien til en uforglemmelig fejring i FÆNGSLET i Horsens. En aften, hvor vi både hyldede fortiden og kiggede mod fremtiden.
“Nådada” blev dagens nye mindset, da KOMM Dagen 2025 samlede hele kommunikationsindustrien i Horsens. Med skarpe oplæg fra spændende og indsigtsfulde stemmer – fra økonomi og EU-politik til fremtidsforskning og marketing – bød dagen på energi, perspektiv og nye redskaber til en industri i konstant forandring.