Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Analyse: Stilstand i trykkeriernes salg – stadig optimisme at spore

Tirsdag 15. september 2015

Trykkerierne oplevede stilstand i omsætningen i 2. kvartal. Med en samlet kvartalsomsætning på 1,67 mia. kr., var salget stort set på niveau med 1. kvartal. Kurven har lagt sig fladt efter flere kvartaler i træk med stigende salg. 2. kvartals salgstal ligger da også væsentligt over niveauet for samme kvartal i 2014, hvor omsætningen var 1,59 mia. kr. Det svarer til en stigning i salget fra trykkerierne på 4,9 pct. fra 2. kvartal 2014 til 2. kvartal 2015.*

Trykning af dagblade trækker nedÅrsagen til opbremsningen fra 1. til 2. kvartal i år skal findes i et mindre salg fra trykningen af dagblade. De seneste års udvikling med faldende oplagstal hos aviserne fortsætter og det har direkte konsekvens for efterspørgslen hos trykkerierne.

Anden trykning leverer stadig fremgangModsat den faldende kurve for avistryk, er såkaldt ’anden trykning’ inde i fortsat fremgang. Salget i den kategori er steget uaf-brudt siden 4. kvartal 2013. Det nuværende salg er 7,1 pct. over niveauet fra dengang.

Fremgangen ventes atter at tage tilDen positive vækst, som trykkerierne har været inde i, ventes at forsætte – og tage yderligere til – de kommende kvartaler. De seneste konjunkturtal for trykkerierne viser, at et flertal af trykkerierne forventer stigende beskæftigelse og stigende produktion de kommende tre måneder.**

*Alle tallene er baseret på de fire kvartalers glidende gennemsnit.
**Se mere her.

Definitioner
Trykning af dagblade omfatter

  • Trykning af andre tidsskrifter, som udkommer mindst fire gange om ugen
  • Avistrykkeri


Anden trykning omfatter

  • Trykning af magasiner og andre tidsskrifter, som udkommer mindre end fire gange om ugen
  • Trykning af bøger og brochurer, nodehæfter og partiturer, landkort, atlasser, plakater, reklamekataloger, prospekter og andet trykt reklamemateriale, frimærker, gebyrmærker, adkomstbeviser, checkhæfter og andre værdipapirer, chipkort, smart cards, albummer, dagbøger, kalendere og andre kommercielle tryksager, personligt brevpapir og andre tryksager fremstillet ved højtryk, offset, fotogravure, flexotryk, serigrafitryk og andre trykmetoder, kopieringsmaskiner, computerprintere, prægemaskiner mv.
  • Trykning direkte på tekstiler, plast, glas, metal, træ og keramik
  • Trykning af etiketter og mærkater (litografi, dybtryk, flexotryk, mv.)
  • Quick printing
Læs også
Opgaven er at vise, hvordan print kan skabe værdi i en hyperpersonaliseret fremtid. Intergraf Young Talent Award 2026 efterlyser idéer til innovation, data-understøttede løsninger, crossmedia-integration, stærke kundeoplevelser og ansvarlig håndtering af privacy og etik.
Den foreløbige EU-aftale fjerner tunge rapporteringskrav og giver danske virksomheder en lettelse på seks milliarder kroner. Kun de største danske virksomheder bliver omfattet, og antallet reduceres fra cirka 2.200 til 375.