Analyse: Reklameomsætning: Smæk til dagblade og magasiner
Fredag 30. oktober 2015
De nyeste tal for reklameomsætningen viser, at årets første ni måneder har budt på store fald i reklameomsætningen for dagblade og magasiner, mens fagblade og tidsskrifter noterer sig for en lille stigning.
Reklameomsætningen i årets første ni måneder beløb sig til 3,56 mia. kr., hvilket er 4 pct. mere end samme periode sidste år. Stigningen skyldes primært et godt 2. kvartal.
Da datagrundlaget er blevet udvidet gældende fra 3. kvartal, skal man dog passe på sammenligninger før og efter denne periode, da der vil være en upward bias. Det betyder, at fald i reklameomsætningen alt andet lige vil forekomme mindre, end de i virkeligheden er, mens stigninger vil forekomme større, end de i virkeligheden er. De nævnte ændringer i denne udgivelse er derfor kun vejledende.
Det er især de digitale medier, som nyder godt af stigende annonceomsætning, mens flere af de trykte medier melder om faldende reklameomsætning. Fx er dagbladenes reklameomsætning faldet med 10 pct. i årets første 9 måneder, mens magasiner og ugeblade oplevede et fald på 14 pct. Bedre gik det fagblade og tidsskrifter, som har oplevet en stigning på 2 pct.
Blandt de digitale medier har væksten særligt fundet sted blandt ’search’ og ’anden digital’, som havde en vækst på hhv. 22 pct. og 17 pct.

Reklameomsætningen i årets første ni måneder beløb sig til 3,56 mia. kr., hvilket er 4 pct. mere end samme periode sidste år. Stigningen skyldes primært et godt 2. kvartal.
Da datagrundlaget er blevet udvidet gældende fra 3. kvartal, skal man dog passe på sammenligninger før og efter denne periode, da der vil være en upward bias. Det betyder, at fald i reklameomsætningen alt andet lige vil forekomme mindre, end de i virkeligheden er, mens stigninger vil forekomme større, end de i virkeligheden er. De nævnte ændringer i denne udgivelse er derfor kun vejledende.
Det er især de digitale medier, som nyder godt af stigende annonceomsætning, mens flere af de trykte medier melder om faldende reklameomsætning. Fx er dagbladenes reklameomsætning faldet med 10 pct. i årets første 9 måneder, mens magasiner og ugeblade oplevede et fald på 14 pct. Bedre gik det fagblade og tidsskrifter, som har oplevet en stigning på 2 pct.
Blandt de digitale medier har væksten særligt fundet sted blandt ’search’ og ’anden digital’, som havde en vækst på hhv. 22 pct. og 17 pct.

Læs også
GRAKOMs adm. direktør, Carina Christensen skal være rektor for Designskolen Kolding
Gyldendal har lanceret Gyldendals Læsedyst – en landsdækkende konkurrence for 7.-10. klasser, der skal styrke læselysten hos børn og unge. Initiativet åbner op for nye muligheder i branchen.