Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Analyse: Eksporten af tryksager nærmer sig før-kriseniveau

Torsdag 10. september 2015
Eksporten af tryksager stiger støtDe seneste eksporttal fra Danmarks Statistik understreger, at eksporten af danske tryksager fortsat stiger. Siden eksporten i marts 2010 ramte bundniveauet under den finansielle krise, er eksporten kommet sig og steget med 28,6 pct.


Højeste eksport i syv år
Efter syv-otte år med en stejl nedgang, der begyndte i 2007 og stilstand, med beskedne udsving fra 2010-2012, er kurven vendt. Eksporten af danske tryksager stiger nu i næsten samme tempo som den faldt i den finansielle krises første år.

I juni 2015 eksporterede danske trykkerier for 186,2 mio. kr. om måneden, beregnet på 12 måneders glidende gennemsnit. Dermed er eksporten af tryksager til udlandet i dag stort set på før-kriseniveau. Det til trods for udviklingen i valutakursen. Brancheforeningen Grakom ser ingen tegn på, at udviklingen vil ændre sig negativt lige foreløbigt.
Vi eksporterer primært til nabolandeneDe største importører af danskproducerede tryksager er først og fremmest vore nabolande. Norge aftog 37,3 pct. af tryksagseksporten i juni, Sverige 25,8 pct. og Tyskland 10,7 pct.

Den store eksport til særligt Norge og Sverige øger eksponeringen over for udviklingen i valutakursen. Den norske krones kursfald har, alt andet lige, gjort indkøb af danske varer dyrere. Alligevel har eksporten altså klaret sig uden større knubs.


Læs også
Efter massivt politisk pres har regeringen netop besluttet at reducere virksomhedernes gebyrer til producentansvaret for emballage. Efter kritik af uens priser i kommunerne vil man nu også sikre ens beregningsmetoder i kommunerne landet over samt undersøge, hvad Danmark kan lære af tilsvarende ordninger i vores nabolande. 
For at imødekomme kundekrav og løfte sin konkurrenceevne har Trykteam Svendborg taget springet ind i en kompleks certificeringsverden. Med støtte fra GRAKOM har virksomheden i dag både ISO 9001, ISO 14001, Svanemærket og ClimateCalc – og oplever øget markedsværdi, større troværdighed udadtil og bedre struktur i hverdagen.