Analyse: Årets første ni måneder bød på færre konkurser
Årets første ni måneder bød på et lavere antal konkurser inden for Grakombrancherne sammenlignet med samme periode året før. Samlet faldt konkurserne fra 68 til 49.
Det var således kun inden for anden reklamevirksomhed og fremstilling af papemballage, at man oplevede en stigning i antallet af konkurser. Stigningen inden for begge erhverv var dog minimal, da forskellen var på blot én ekstra konkurs inden for hver af de to erhverv.
Generelt set er statistikken dog præget af store udsving. Siden 2010 har der dog været en tendens til et svagt faldende antal konkurser.I forbindelse med statistikken er det værd at holde sig for øje, at det relativt større antal konkurser inden for reklamebureauer ikke bare kan aflæses som om, at branchen er presset. Det skyldes, at antallet af aktører alt andet lige vil trække mængden af konkurser op. Netop inden for reklamebureauerne er antallet af virksomheder faktisk steget.
Ses der på den samfundsmæssige trend, har antallet af konkurser været faldende siden 2010. Således er antallet af konkurser faldet markant fra små 600 om måneden i 2010 til omkring 250 konkurser i september i år. Dog med enkelte markante udsving undervejs.
Faktisk er billedet ikke helt så pænt, når man ser på årets første ni måneder. Her er antallet af konkurser steget en lille smule for hele økonomien. Derved var der 2.735 konkurser mod 2.634 konkurser i de første ni måneder sidste år. Med andre ord har Grakombrancherne altså klaret sig bedre end de øvrige brancher i år målt ved konkurser.
