Alle virksomheder har udfordringer med digital kommunikation
Uanset om din virksomhed er født analog eller digital, har man mange forskellige slags udfordringer, når det gælder digital kommunikation.
Det siger Allan Sørensen, der i dag er VP of Service Operations hos it-virksomheden Agillic. Før det var han i ti år digital chef og EU Policy Officer hos Danske Medier.
”Udviklingen løber hele tiden og den løber stærkt. Så uanset om du beskæftiger dig med digital kommunikation, fx i form af softwareudvikling, eller ’bare’ har et onlinesite i din ellers analoge virksomhed, er der mange elementer i den digitale kommunikation, som du er nødt til at beherske.”
Det gælder fx hvordan man kommunikerer digitalt; de juriske aspekter af både kommunikationen samt data og ikke mindst hele teknikken, som oftest er ret kompliceret, hvis man skal kunne levere kundevendt kommunikation, som der oftest forventes.
”Det er de færreste, der har kompetencerne inhouse til alle aspekterne inden for digital kommunikation, og derfor er det vigtigt at have dygtige samarbejdspartnere eller et godt netværk. Det er i hvert fald sjældent noget, man kan google sig til.”
Allan Sørensen tilføjer:
”Det digitale er så vigtigt og er så vidtrækkende i enhver virksomhed, at du ikke har råd til at lave fejltagelser – især ikke, hvis man er en mindre virksomhed. Derfor er det supervigtigt, at man gør et seriøst forarbejde.”
Tiden er for længst løbet fra, at man kan overlade digital kommunikation til marketingafdelingen
Hvis man ikke skal begå for mange fejl, når man overvejer en ny digital platform, et CRM-system eller et digitalt lagerstyringssystem – og når de helst også skal kunne tale sammen – kræver det den rette kombination af digital forståelse, god ledelse og ihærdigt arbejde, fortæller Allan Sørensen.
”Tiden er for længst løbet fra, at digital kommunikation er noget, der bare kan overlades til marketingafdelingen. Digital kommunikation og integration kræver, at ledelsen involverer sig, for der er masser af udfordringer, som man ikke lige forestiller sig. ”
Og det er inden for vidt forskellige områder – og dermed kompetencer – man skal have styr på. Og det gælder virksomheder uanset om de sender en e-mail, har et website, sender sms, har en app eller bruger digital reklame.
”Når det gælder digital kommunikation skal man gøre sig overvejelser om så forskellige områder som indhold, etik, teknik, databeskyttelse, cybersikkerhed, økonomi og konkurrence,” siger Allan Sørensen og tilføjer:
”Og virksomhedernes forhold til de store digitale platforme udgør et helt særskilt kapitel, der nemt kan omfatte alle de nævnte typer udfordringer på én gang og samtidig oftest er endnu sværere at løse, fordi de store platforme selv dikterer deres vilkår og priser, som enkeltstående virksomheder kun dårligt kan afvise.
”Danske virksomheder har brug for nogen til at varetage de politiske interesser”
”Som enkeltstående firma er det reelt umuligt at påvirke rammebetingelserne i markederne. Derfor er det helt afgørende, at danske politikere, myndigheder og brancheorganisationer samarbejder om at beskytte danske virksomheders konkurrenceevne til gavn for vækst og beskæftigelse uden at gå på kompromis med forbrugernes rettigheder, siger Allan Sørensen, for det er nødvendigt, at nogle klæder politikerne på.
Han fortsætter:
”Fx, så de kan sætte rammerne for tilstrækkelig med kvalificeret arbejdskraft, og at de forstår, at det er nødvendigt at harmonisere reglerne i EU. Samtidig skal virksomhederne have god vejledning og nem adgang til efteruddannelse og rådgivning fra myndigheder.”
Allan Sørensen kommer samtidig med en opsang:
”Det nytter ikke fx noget, at vi har et dansk datatilsyn, der gerne vil være blandt de mest restriktive i EU, men som konsekvent afviser at pege på brugbare løsninger. Her kunne de lære meget af den konstruktive tilgang fra Erhvervsstyrelsen.”
Allan Sørensen påpeger også, at der bør skabes lige vilkår mellem danske virksomheder og de store digitale platforme fra fx Meta, Apple, Microsoft, Amazon og Alphabet.
”Og så bør virksomhederne i videst muligt omfang sikres retten til at kunne agere samlet både nationalt og internationalt i forhandling af priser og vilkår over for tech-giganterne, hvor selv de nationale myndigheder i praksis kommer til kort.”
Artiklen blev første gang bragt i GRAKOMs magasin: Kommunikationsindustrien 1/2023