Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

AI er på vej ind på erhvervsskolerne

AI er på vej ind på erhvervsskolerne Foto: Colourbox
Pia Osbæck
Redaktør Pia Osbæck
Torsdag 11. januar 2024
Med udbredelsen af kunstig intelligens står elever og lærlinge i de grafiske uddannelser overfor nye værktøjer og nye muligheder.

Brugen af AI-værktøjer i undervisningen og til den afsluttende eksamen var hovedtemaet på årsmødet for mediegrafikeruddannelsen, der blev afholdt i november sidste år.

Og inden da havde Grafisk Uddannelsesudvalg besluttet at indsende en udviklingsredegørelse til Børne- og Undervisningsministeriet, hvor man varsler, at man eventuelt ønsker ændringer i uddannelsen.

”Vi har ansvaret i udvalget for at se på konsekvenserne i enhver udvikling. Brugen af AI-værktøjerne har bredt sig hurtigt, så det bliver vi nødt til at reagere på og finde ud af, hvordan vi integrerer de nye værktøjer i uddannelsen,” siger formand for Grafisk Uddannelsesudvalg, Anders Mosumgaard.

Udover at man fik inspiration om AI med hjem fra årsmødet, var konklusionen, at de forskellige erhvervsskoler i mediegrafikeruddannelsen allerede er gået i gang med at kigge på brugen af AI, men man har endnu ikke alle steder inddraget det systematisk i undervisningen.

Konklusionen på årsmødet blev, at Grafisk Uddannelsesudvalg etablerer en arbejdsgruppe med deltagere fra bl.a. erhvervsskolerne, for at afklare, hvordan man i første omgang bedst tager højde for implementeringen af AI-værktøjer i mediegrafikeruddannelsen.

Vi har på denne baggrund spurgt fire skoler om holdninger e til brugen af AI:

Palle Herskind Jørgensen, uddannelsesleder på Aarhus Tech:

Vi kan vist godt konstatere, at vi ikke kan komme uden om brugen af AI på uddannelsesstederne. Vi må forholde os til det som et redskab lige som mange andre redskaber. Hvordan man skal håndtere det i praksis er ikke til at vide endnu. Men der er ingen tvivl om, at vi må omfavne det, og vi skal ikke vente alt for længe.

Astrid Holmgaard Jensen, uddannelsesleder på Roskilde Tekniske Skole:

Jeg kan godt forstå, hvis nogle kan være skræmte, men vi skal være med til at styrke eleverne i at bruge AI, for det bliver en del af den verden, de kommer ud i. Og så skal vi lære dem at bruge det i forhold at have en kritisk sans og til ophavsret.

Birgitte Høygaard Larsen, uddannelsesleder på NEXT Uddannelse København:

Vi bruger allerede AI til idegenerering og i forbindelse med brainstorms. Skolen har ikke råd til at købe Midjourney til alle elever, så vi er indtil videre afhængig af de gratis tjenester, men vi bruger det allerede i undervisningen, for eleverne bruger jo også AI på deres arbejdsplads. Vi håber, at det bliver en del af uddannelsesordningen, så alle skoler arbejder på lige vilkår. Fordi man inddrager AI, betyder det ikke, at vi slækker på de øvrige discipliner som fx at eleverne skal kunne fritlægge billeder.

Srdjan Lukic, fagkoordinator og faglærer på mediegrafikeruddannelsen på Hansenberg:

Vi startede nærmest med at bruge AI første gang, vi hørte ordet. For vi kunne godt se en ide i at bruge teknologien til at forbedre vores undervisning. Fx fodrer AI med undervisningsmaterialer, så vi på den måde kan optimere undervisningen. Vi får også eleverne til at arbejde med prototyper i AI bl.a. så de kan forbedre deres evner i Photoshop. Og vi opfordrer dem til at bruge AI i opgaveløsningen fx ved at generere billeder i Adobes Firefly.

Grafisk Uddannelsesudvalg

Grafisk Uddannelsesudvalg er det faglige udvalg for mediegrafiker- og grafisk teknikeruddannelserne. Organisationerne i udvalget er GRAKOM, Dansk Erhverv og HK Privat.

Artiklen blev første gang bragt i GRAKOMs magasin: Kommunikationsindustrien 4/2023.

Læs også
Hele 83 pct. i Bureaubiz' bureaulederundersøgelse anser AI som det vigtigste forretningsområde i de næste seks måneder. Bureaubranchen er nået til fase 3, siger Henrik Jensen, der har forskningen i ryggen.
EU’s Ministerråd har netop vedtaget PPWR-forordningen, som stiller ambitiøse krav om minimumsmål for, hvor meget emballage, der skal være af genanvendeligt materiale, og hvor meget der skal kunne genbruges. Der er også krav til at minimere og undgå unødvendigt emballage.