AI cementerer sin plads som bureauledernes vigtigste forretningsområde
Strategi har altid været et vigtigt forretningsområde for bureaulederne, men ikke så vigtigt, som AI nu er. Hele 83 pct. af bureaulederne i Bureaubiz’’ bureaulederundersøgelse angiver, at AI er det vigtigste forretningsområde de næste seks måneder (december 2024-maj 2025).
AI har disruptet den danske bureaubranche
Første gang spørgsmålet om AI var med i undersøgelsen, var i oktober 2023, og her strøg det direkte ind på en førsteplads over strategi. I foråret 2024 var AI som vigtigste forretningsområde steget til 72 pct. Og nu er det altså helt oppe på 83 pct.
Henrik Jensen, direktør i Brandse & Co, siger, at bureaulederundersøgelsens resultater passer med, hvad man har fundet ud af forskningsmæssigt.
”Tallene dokumenterer, at AI er det som den amerikanske professor Clayton Christensen døbte en disruptive innovation af den danske bureaubranche. Det er to år siden, at Chat-GPT kom til verden, og mere eller mindre alle bureauer har erkendt, at den fremtidige konkurrenceevne afhænger af kompetencerne inden for AI.”
Henrik Jensen, direktør i Brandse & Co.
Bureaubranchen er i fase 3
Bureauledernes kommentarer i undersøgelsen viser, at AI spiller en central rolle i det daglige arbejde på bureauet. Flere fremhæver, at AI i stigende grad implementeres i bureauets processer og anvendes bredt på tværs af kompetencer. Bl.a. bliver oversættelses-API’er og chatbots tekstgenerering nævnt.
”Kommentarerne passer igen på, hvad forskningen tidligere har fundet frem”, lyder det fra Henrik Jensen, der uddyber:
”CBS-professor Jan Damsgaard udgav for et år siden bogen AI mellem fornuft og følelse. Her præsenterer han de fem faser som bureaubranchen skal igennem i AI transformationen. Fase et handler om personlig produktivitet, mens fase to handler om kundecases. Fase tre handler om, at AI bliver en del af alle bureauets processer. Denne fase tager længere at komme igennem, da der er tale om en egentlig digital transformation af bureauet.”
Flest AI-eksperter og færrest AI-skeptikere
Kunstig intelligens bruges også til udvikling af webfunktioner, skriver en bureauleder som tilføjer: ”Vi har ikke benyttet eksterne udviklere i 2024, da vi kan få alt programmering og kodestykker fra ChatGPT.”
Der bliver også nævnt i kommentarerne, at man investerer tungt i AI og efteruddanner alle medarbejdere, fordi det er er helt afgørende at kunne være med på AI-fronten.
”Det giver masser af mening,” lyder det fra Henrik Jensen, som fortsætter:
”McKinsey udgav i 2023 bogen Rewired. Her har man samlet erfaringer og best-practise med AI-transformationer. Ifølge bogen er en af de fem dødssynder i en AI transformation, at der fokuseres for meget på de teknologiske løsninger og for lidt på de organisatoriske kompetencer. Det handler om, at bureauet har flere AI-eksperter og færre AI-skeptikere end konkurrenterne. Og her er investering i efteruddannelse et afgørende tiltag.”
SoMe - video er også et vigtigt forretningsområde
Denne gang har vi i øvrigt opdelt SoMe i tre specifikke områder: SoMe – tekst, SoMe – video og SoMe – grafisk. Resultatet viser tydeligt, at video er det dominerende forretningsområde blandt de tre. Hele 52 pct. af bureaulederne peger på SoMe-video som et vigtigt forretningsområde, hvilket er en markant stigning sammenlignet med forårets måling, hvor SoMe samlet set lå på 43 pct.
Om undersøgelsen
Undersøgelsen er sendt til 452 bureauer beskæftiget inden for bl.a. reklame, digital, media, kommunikation og public affairs.
101 har svaret på hele eller dele af undersøgelsen svarende til 19 pct.
Undersøgelsesperioden er november 2024.
Hvis du vil vide mere om bureaubranchen, kan du blive klogere på det gennem Bureaubiz’ BureauTrends-rapport. Se mere her.