Afvaskeligt tryk og QR-koder: Nytænkning af løbetrøjen
Løbetrøjer med afvaskeligt tryk og QR-koder. Det er en af virksomheden Conscious Warriors måder at bidrage til at mindske overforbruget af tøj.
Idéen har stifter Linh Ma Bessing selv fået, da hun syntes, at det var overforbrug, når virksomheder til fx DHL-stafetten hvert år fik produceret helt nye trøjer til medarbejderne.
”Jeg har arbejdet i tøjindustrien i mange år, og vi bliver nødt til at gentænke den måde, vi producerer og forbruger tøj på. Alt for meget går til spilde, fordi det bliver produceret til lager og ikke passer, når det rammer forbrugeren. Jeg ville gerne bidrage til at ændre det,” siger Linh Ma Bessing.
Med det afvaskelige tryk kan virksomheder i stedet samle trøjerne inden næste løb, få trykt et nyt slogan på og returnere dem til de samme medarbejdere – identificeret via QR-koden i tøjet.
On demand i praksis
Linh Ma Bessing er gået all in på ordreproduktion. Her bliver alt tøj tilpasset kundens behov – og intet bliver produceret til lager. Samtidig bruges kun genanvendte materialer, og teknologien spiller en central rolle: QR-koder og chips i tøjet gør det muligt både at spore tøjets livscyklus og aflæse CO₂-aftrykket.
I praksis betyder det fx, at en virksomhed til DHL-stafetten får adgang til en digital platform, hvor de kan følge deres trøjer – se miljødata, billeder og videoer fra produktionen og tøjets efterfølgende brug.
Conscious Warriors første kunde var PFA Pension, som i 2021 testede det afvaskelige tryk. Bluserne bliver stadig hvert år indsamlet, sendt tilbage til PFA Pension og forsynet med et nyt tryk, inden de returneres til de samme medarbejdere.
”I en lineær produktion ved man sjældent, hvad der sker med tøjet bagefter. Vi producerer i stedet kvalitet, der kan bruges igen og igen,” siger Linh Ma Bessing.
Fra vision til virkelighed
Hos Conscious Warrior sker tilpasningen til kundernes behov konkret gennem QR-teknologi, cirkulære forretningsmodeller og tøj, der kan få nyt liv igen og igen.
Linh Ma Bessing er dog ikke hoppet på AI og automatiseringsbølgen endnu. Indtil videre foregår al trykning manuelt.
”Vi trykker stadig manuelt på maskinerne, og indtil nu har vi kunnet følge med. For os handler det i høj grad om at ændre forbrugernes adfærd – ikke bare teknologien.”
Flere tekstiler kan gentænkes
Linh Ma Bessing ser store muligheder i at udvide konceptet til andre tekstiler med kort levetid: konferencetøj, eventartikler. I dag lejer Conscious Warrior konferencetøj ud med afvaskelige slogans. Det største udviklingspotentiale ligger ifølge Linh Ma Bessing dog i selve trykket:
”I dag holder det til et event og lidt mere. Jeg drømmer om en løsning, der holder lige så længe, man ønsker – men som kan fjernes, når behovet ændrer sig. Det kan vi ikke udvikle alene, men vi har viden om markedet og erfaringerne til at bidrage, hvis vi bliver flere om det. Det handler ikke kun om en trykteknologi. Det handler om at udvikle et produkt og et system, som tilgodeser menneskets forbrugsadfærd og markedsmekanismerne.”
Et personligt afsæt
Bag idéen ligger også en personlig historie.
”Jeg kom til Danmark i 1979 som flygtning fra Vietnam. Med den baggrund føler jeg, at jeg skal udnytte muligheden for at sætte mit præg på verden. Efter mange år i en branche, der er blandt de mest forurenende, vil jeg gerne gøre en forskel. Min vej er at gentænke, hvordan vi producerer og forbruger tøj. Derfor hedder initiativet Conscious Warrior,” lyder det fra Linh Ma Bessing.
Artiklen blev første gang udgivet i GRAKOMs magasin: Kommunikationsindustrien