Aftryk 6 - vidtgående ansvarsfraskrivelser
Mange grafiske virksomheder anvender omfattende ansvarsfraskrivelser og -begrænsninger i deres salgs- og leveringsbetingelser. Det forekommer alligevel i praksis, at virksomheder udbetaler erstatning til deres kunder som følge af kommercielle overvejelser om parternes fremtidige samhandel.
Spørgsmålet er, om det altid må anses som en god idé at fraskrive sig eller begrænse sit ansvar i kontraktforhold, samt hvilke konsekvenser fraskrivelsen har for eventuel forsikringsdækning?
ForsikringsdækningForsikringsselskaberne anmoder om fremsendelse af virksomhedernes salgsog leveringsbetingelser ved anmeldelse af skader og tab, idet selskaberne ønsker at undersøge de underliggende aftaleforhold med virksomhedens kunder, førend der ydes forsikringsdækning.
Såfremt en virksomhed har fraskrevet sig eller begrænset sit ansvar i salgs- og leveringsbetingelserne, vil en erhvervseller produktansvarsforsikring alene komme til anvendelse for det specifikke beløb, som virksomheden bærer ansvaret for. Ved brug af fuldstændige ansvarsfraskrivelser vil forsikringsselskabet ikke yde erstatning, da virksomheden grundet fraskrivelsen ikke ifalder ansvar og derfor ikke lider noget økonomisk tab. Hvis virksomheden i stedet benytter sig af ansvarsbegrænsninger, vil der alene være dækning for det forudaftalte beløb, såfremt forholdet i øvrigt omfattes af forsikringen.
En erhvervs- eller produktansvarsforsikring dækker således alene virksomhedens erstatningsansvar. Såfremt erstatningsansvaret er fraskrevet, er der ganske enkelt ikke et erstatningsansvar at forsikringsdække, og betaling til bestilleren sker for virksomhedens egen regning, selvom kravet ville have været omfattet af forsikringsdækningen, hvis det ikke var fraskrevet.
Endvidere omfatter forsikringsdækningen alene det erstatningsansvar, der følger af almindelige erstatningsregler.
Heraf følger, at såfremt virksomheden har påtaget sig et udvidet ansvar, fx ved at påtage sig en garanti eller en forlænget reklamationsfrist, vil forsikringsdækning heller ikke være en mulighed for det udvidede ansvar.
Hvilke skader dækker forsikringerne?[fact]Følgende punkter bør virksomheden overveje
- Hvad anser virksomheden som gode salgs- og leveringsbetingelser?
- Er det en god idé at fraskrive eller begrænse virksomhedens ansvar?
- Har virksomheden undersøgt dens forsikringsbetingelser?
- Hvilke ydelser eller varer leverer virksomheden?
- Plejer virksomheden at udbetale erstatning som følge af fejl?
[/fact]Erhvervs- og produktansvarsforsikringer dækker ikke erstatningsansvar, der forårsages ved almindelig forsinkelse eller levering af mangelfulde produkter. Dog er det muligt at opnå en vis forsikringsdækning, hvis virksomheden leverer produkter eller ydelser, der indgår i andre produkter, eller som anvendes til produktion, jf. nedenfor om ingrediens og komponentdækning.
Erhvervsansvarsforsikringen dækker forsikringstagerens erstatningsansvar for skade tilføjet personer eller andres ting under udøvelse af den i policen nævnte virksomhed.
Produktansvarsforsikringen dækker sikredes erstatningsansvar for skade på personer eller ting, forvoldt af sikredes produkter eller ydelser, efter de er bragt i omsætning eller præsteret.
Udgangspunktet er, at der alene opnås forsikringsdækning, såfremt virksomheden beskadiger andres ejendele, mens sondringen mellem forsikringerne primært tager afsæt i, hvornår skaden indtræder.
VirksomhedstyperDen omtalte problemstilling influerer særligt virksomheder med tegnet behandlings- og bearbejdningsdækning.
Tilvalgsmuligheden dækker erstatningsansvar for skade på ting, som virksomhederne enten påtager sig at klargøre, installere, reparere, montere eller på anden måde behandle eller bearbejde.
Dækningsudvidelsen kombineres som en forsikringsdækning for ingrediens- og komponenttilfælde, der omfatter skade eller tab på det produkt, som leverandørens produkt eller ydelse indgår som en del af.
Det hænder, at særligt bogbindere kommer til at beskadige kundens tryksager under bearbejdningen eller behandlingen. I tilfælde, hvor bogbinderen enten har fraskrevet eller begrænset sit ansvar, vil det ikke være muligt at opnå fuld forsikringsdækning og efterfølgende yde erstatning til kunden.
Ny vejledningGrakom har opdateret § 8 om ansvar i foreningens vejledning om salgs- og leveringsbetingelser fra 2002. Formålet med ændringerne er at give Grakoms medlemsvirksomheder mulighed for at sikre optimal risk-management i praksis. Vejledningen med tilhørende forslag til salgs- og leveringsbetingelser ligger på www.grakom.dk og gør det muligt at skræddersy salgs- og leveringsbetingelserne, således at de svarer til det ønskede samt virksomhedens forsikringer.
Relevante overvejelserRetsstillingen kan forekomme simpel, men der er i realiteten tale om en særdeles svær balancegang i virksomhedernes daglige risikostyring. Virksomhederne bør gøre op med sig selv, hvorvidt de i større omfang vil gøre brug af deres tegnede forsikringer eller i stedet ønsker at skabe et solidt bolværk mod et eventuelt erstatningsansvar over for deres samhandelspartnere. Den sidstnævnte løsningsmodel er ikke altid at foretrække, idet virksomheden ofte vil have en kommerciel interesse i at påtage sig ansvar, både for at bevare kunderelationen, men også for at sikre sig mod dårlig omtale inden for branchen.
Et alternativ kan være at indskrive ansvarsbegrænsninger, der reguleres i henhold til virksomhedens forsikringspolice, herunder i overensstemmelse med den aftalte selvrisiko og forsikringssum.
Grakoms juridiske afdeling bistår gerne i forbindelse med gennemgang og ændringer af medlemmernes salgs- og leveringsbetingelser.
