Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Ændring i reglerne om kønsopdelt lønstatistik

Tirsdag 09. juni 2015

Langt flere virksomheder bliver forpligtet til at fremlægge en kønsopdelt lønstatistik for medarbejderne.

Folketinget vedtog den 20. maj 2014 regeringens forslag til ændring af ligelønsloven. Ændringsloven har den konsekvens, at en virksomhed, der beskæftiger lønmodtagere svarende til 10 fuldtidsbeskæftigede, heraf mindst 3 mænd og 3 kvinder, skal udarbejde en årlig kønsopdelt lønstatistik.

Det stilles i loven ikke et krav om, at medarbejderne er ansat i samme arbejdsfunktion.

Ændringen indebærer blandt andet, at Danmarks Statistik fremover automatisk fremsender statistik til alle virksomheder, der er omfattet af loven. Virksomheder, der er medlem af GA, får statistikken fra DA.

Danmarks Statistik vil angive lønforskellen mellem mænd og kvinder på et givet niveau i procent, og der ligger ikke krav om at vise absolutte lønninger i kroner.

Senest 2 måneder efter at statistikken er modtaget, har virksomheden pligt til at informere de ansatte om, at virksomheden er omfattet af reglerne om kønsopdelt lønstatistik og til at udlevere en kønsopdelt lønstatistik til en lønmodtagerrepræsentant. Derudover skal virksomheden på anmodning fra lønmodtagerrepræsentanten eller medarbejdere drøfte kønsopdelt lønstatistik.

En virksomhed kan vælge selv at udarbejde den kønsopdelte lønstatistik. Dog kan lønmodtagerrepræsentanten altid bede om at få udleveret den kønsopdelte lønstatistik fra Danmarks Statistik, hvis virksomheden har modtaget en sådan.

Hvis der ikke er en lønmodtagerrepræsentant, kan en ansat anmode om både at få udleveret og drøftet den kønsopdelte lønstatistik.

Loven træder i kraft den 1. januar 2015. Kønsopdelt lønstatistik udarbejdes første gang efter loven senest den 1. september 2016.

Kilde: Lovforslag L 155, fremsat af beskæftigelsesministeren den 12. marts 2014, vedtaget den 20. maj 2014.

Læs også
Det blev et ja ved afstemningen om Forligsmandens mæglingsforslag, og dermed er de nye overenskomster gældende. 
Det er en ny rolle, men én han går til med både ydmyghed og ambitioner. Adm. direktør i Jydsk Emblem Fabrik, René Milholt, er netop valgt ind i GRAKOM og GRAKOM Arbejdsgiveres bestyrelse. Her ser han frem til at give promotionbranchen en stemme i drøftelserne om kommunikationsindustriens vilkår og fremtid.