Årets Drupa i tal
Med 260.000 besøgende blev årets Drupa-messe den mindst besøgte siden 1967. Men det er der gode grunde til, forklarer Werner Matthias Dornscheidt, administrerende direktør i Messe Düsseldorf:
”Besøgende kommer ikke længere i store grupper af medarbejdere som en del af en firmatur. I stedet ser vi nu primært besøgende på chefniveau,” udtaler han i en pressemeddelelse. Werner Matthias Dornscheidt peger desuden på, at der har været mange opkøb i branchen de senere år, hvilket også giver færre besøgende.
Drupa-arrangørerne ser årets messe som en succes, ikke mindst ud fra, at de besøgende i stigende grad er på ledelsesniveau og derfor har mulighed for at investere. Ifølge Drupa, rapporterer udstillerne om en optimistisk stemning for branchen, der gav udslag i mange handler på årets messe.
- Hele 54 procent af de besøgende havde investeringer for øje, da de ankom på messen.
- 29 procent lavede konkrete investeringer på Drupa
- 30 procent planlægger at investere efter Drupa
Drupa fremhæver, at antallet af udenlandske – altså ikke-tyske – besøg er steget 16 procent, så det nu udgør 76 procent af de besøgende. Det er især det stigende antal asiatiske messegæster, der får tallet til at flytte sig. Det er steget fra 13 procent til 17 procent, hvoraf Indien står for den største del. Blandt de europæiske lande var Italien, Frankrig, Holland og Storbritannien bedst repræsenteret på årets Drupa.
”Det betyder, at Drupa har forstærket sin betydning på det globale marked. Messen er ubestridt verdens største i print- og medieindustrien,” udtaler Werner Matthias Dornscheidt.
