Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

92 bureauledere: To tredjedele forventer større ordretilgang

92 bureauledere: To tredjedele forventer større ordretilgang Foto: Colourbox
Pia Osbæck
Redaktør Pia Osbæck
Torsdag 30. maj 2024
Der er optimisme blandt bureaulederne for den nærmeste fremtid. Det står i kontrast til det, man har hørt på vandrørene om, at det har været rigtig svært for bureaubranchen i den første del af året.

Næsten to tredjedel af 92 danske bureauledere forventer en lidt eller meget højere ordretilgang og bruttoavance for de kommende seks måneder.

Hvordan vurderer du udviklingen vil blive for dit bureau de kommende seks måneder (maj til oktober 2024)? – Ordretilgang

Hvordan vurderer du udviklingen vil blive for dit bureau de kommende seks måneder (maj til oktober 2024)? – Bruttoavance

Det er en stor ændring i forhold til, hvordan de svarer, at det er gået de seneste seks måneder. Her har nemlig under halvdelen af bureaulederne oplevet ordretilgang og en øget bruttoavance.

Hvordan vurderer du udviklingen har været i dit bureau de seneste seks måneder (november 2023 til april 2024)? – Ordretilgang

Hvordan vurderer du udviklingen har været i dit bureau de seneste seks måneder (november 2023 til april 2024)? – Bruttoavance

Stadig bekymrede røster

Det er Bureaubiz’ bureaulederundersøgelse, der viser en optimisme for de kommende seks måneder, men i kommentarerne i undersøgelsen gives der stadig udtryk for bekymringen, som man har oplevet de seneste seks måneder.

Fx peger flere på, at kunderne har tøvet med at sætte projekter i gang i et marked, der har været præget af økonomisk og politisk usikkerhed.

Eksempelvis skriver en bureauleder:

”Der bruges rigtig meget ekstra ikke-fakturérbar tid på dialogerne inden projekter startes op – og projekter, som derudover ofte ender med ikke at blives sat i gang. Og så har vi oplevet en ny tendens: At potentielle kunder pludselig bare ghoster os midt i en dialog omkring opstart af samarbejde. Før tog de sig tid til at lukke en dialog ordentligt ned i respelkt for den tid, vi havde investeret i dem.”

Flere vil ansætte

Det ændrer dog ikke ved, at forventningerne er større til fremtiden, og det smitter også af på antallet af medarbejdere, hvor 35 pct. forventer at få flere det næste halve år. Til sammenligning var der kun 21 pct. der siger, de har ansat flere det foregående halve år.

Hvordan vurderer du udviklingen vil blive for dit bureau de kommende seks måneder (maj til oktober 2024)? – Antal medarbejdere

Hvordan vurderer du udviklingen har været i dit bureau de seneste seks måneder (november 2023 til april 2024)? – Antal medarbejdere

45 pct. har haft en lidt eller meget højere udvikling af lønningerne de seneste seks måneder, mens, det falder til 40 pct., der forventer det samme for de næste seks måneder.

Hvordan vurderer du udviklingen vil blive for dit bureau de kommende seks måneder (maj til oktober 2024)? – Lønninger

Hvordan vurderer du udviklingen har været i dit bureau de seneste seks måneder (november 2023 til april 2024)? – Lønninger

AI bliver nyt forretningsben

I efterårets bureaulederundersøgelse lå SoMe som det forretningsområde, som bureaulederne forventede ville udvikle sig mest efter strategi. Nu ligger det på en femteplads. Det kunne godt tyde på, at bureauerne oplever, at flere kunder selv tager sig af SoMe-opgaverne.

Og så kan man vist roligt sige, at bureaulederne har stor tiltro til, at kunstig intelligens bliver et nyt forretningsben, da det er strøget direkte ind på førstepladsen over forretningsområder, der vil udvikle sig de kommende seks måneder.

Hvordan forventer du, at dit bureau vil udvikle sig inden for følgende forretningsområder de kommende seks måneder? Stiger lidt eller stiger meget

  1. AI: 72 pct.
  2. Content: 64 pct.
  3. Strategi: 59 pct.
  4. Branding: 54 pct.
  5. SoMe: 43 pct.
  6. Design: 40 pct.
  7. Webudvikling: 35 pct.
  8. Marketingautomation: 35 pct.
  9. Kampagner: 33 pct.
  10. Film/foto: 33 pct.
  11. UX: 31 pct.
  12. SEO: 27 pct.
  13. E-commerce: 25 pct.
  14. PR: 25 pct.
  15. Medieplanlægning: 23 pct.
  16. Events: 15 pct.

OM UNDERSØGELSEN

Undersøgelsen er sendt til 520 bureauer beskæftiget inden for bl.a. reklame, digital, media, kommunikation og public affairs.
92 har svaret på hele eller dele af undersøgelsen svarende til 18 pct.
Undersøgelsesperioden er maj 2024.

 

Hvis du vil vide mere om bureaubranchen, kan du blive klogere på det gennem Bureaubiz’ BureauTrends-rapport. Se mere her.

Læs også
Dette er anden artikel i serien om unge i bureaubranchen, der fortæller hvad der er vigtigt for dem i deres arbejdsliv.
I en artikelserie fortæller de unge i bureaubranchen, hvad der er vigtigt for dem i forhold til deres arbejdsliv.