8 generelle og 40 konkrete initiativer skal reducere SMV’ers administrative byrde
En arbejdsgruppe bestående af folketingsmedlemmer fra alle partier i Folketinget har siden efteråret 2023 arbejdet med at afdække, hvilke udfordringer iværksættere samt små og mellemstore virksomheder oplever.
Afdækningen af disse udfordringer har nu udmundet i, at arbejdsgruppen, opfordrer regeringen til at arbejde videre med otte generelle og 40 konkrete initiativer, der har til formål at reducere de administrative byrder for erhvervslivet.
"Det er positivt, at et så bredt udvalg har arbejdet med regelforenkling for små og mellemstore virksomheder. I GRAKOM håber vi på, at initiativerne bliver taget godt imod hos Erhvervsministeren," siger GRAKOMs adm. direktør Carina Christensen.
De otte generelle initiativer er følgende:
1. indfør et politisk mål for reduktion af administrative byrder
2. Sanér den erhvervsrettede regulering
3. Forlæng høringsprocesser ved ny regulering
4. Udvid karensperioden fra vedtagelse til ikrafttrædelse af ny erhvervsrettet lovgivning
5. Indfør løbende konsekvensvurderinger ved EU-lovgivning
6. Sørg for, at administrative byrder har proportionalitet i forhold til risici og gevinster
7. Modernisér delingen af indberetningsdata mellem offentlige myndigher
8. Styrk Erhvervslivets EU- og Regelforums mandat og arbejde.
Initiativerne, der bliver overdraget til erhvervsministeren kan ses her.