Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

40 år i branchen: Prologo har fundet nye løsninger, når der dukkede problemer op

40 år i branchen: Prologo har fundet nye løsninger, når der dukkede problemer op Foto: Niels Christian Frydendahl, da han var på dette års MyVendo-messe
Torsdag 12. oktober 2023
Prologo kan fejre 40 års jubilæum i år. Det har været både op- og nedture undervejs, men stifter Niels Christian Frydendahl har forstået at omsætte de problemer, han er stødt ind i, til nye muligheder. Læs bl.a. om utæt tøj, leverandørkonkurs, Google Ads og en omsætning, der faldt med 93 pct. under corona.

Med 40 år på bagen er Prologo en af de ældste inden for profilbranchen. Stifteren bag, Niels Christian Frydendahl, startede virksomheden hjemme i forældrenes kælder i Rungsted, og det var da også i nærmiljøet, nemlig Rungsted Havn, at virksomheden tog afsæt.

”Vi udsprang af sejlermiljøet. Jeg var selv sejler, og jeg fandt noget rigtig godt engelsk sejlertøj og så gik det ellers derudaf i en del år både med salg til sejlermiljøet i Danmark og Sverige. En af dem, der gjorde sejlsport interessant for erhvervslivet, var danske Paul Elvstrøm, der bl.a. vandt fire olympiske guldmedaljer i træk. Flere banker, forsikringsvirksomheder og andre store koncerner gik ind i sejlsport som sponsorer og fik deres logoer på sejlertøjet.”

Der gik nogle gode år for Prologo, men så kom den første af de udfordringer, der uvilkårligt dukker op i løbet af et langt erhvervsliv:

”Vi begyndte at få tilbagemeldinger om, at det tøj vi solgte, var utæt, og det dur jo ikke. Slet ikke, når det gælder tøj til sejlere. Vi fik broderet logoer på tøjet af en ekstern leverandør, og det viste sig så, at det var broderingen, der lavede huller i tøjet. Derfor investerede vi i 1992 i vores egen broderingsmaskine, så vi fik løst problemet og sikret, at processen var i orden.”

Dernæst gik det igen fint i nogle år, men så skete der noget andet uheldigt, men ofte fører problemer til nye løsninger, og det gjorde det også for Niels Christian Frydendahl:

”Vores engelske leverandør af sejlertøj gik konkurs, og vi mistede det meste af vores omsætning. Vi var seks-otte medarbejdere samtidig med, at vi havde en broderingsmaskine, der stod stille. Så vi måtte jo finde på alternativer.”

Alternativet var i første omgang at få fat i et nyt kundesegment, og derfor gik man i gang hos Prologo med at kontakte de lokale håndværkere for at få dem til at købe arbejdstøj med broderede logoer. Men personligt salg er en dyr fremgangsmåde, så i 2000 kiggede Niels Christian Frydendahl på andre måder, hvorpå man kunne skaffe nye kunder. Det blev til en digital tilgang.

”Vi var ret tidligt ude med online markedsføring. De fleste brugte alle deres penge på at have udkørende sælgere eller man annoncerede på De Gule Sider og i lokalavisen. Men vi fik lavet en hjemmeside og  gik i gang med at bruge Google Adwords. Vi fik god gang i salget via den kanal, og mange af de kunder, vi har i dag, kom faktisk ind dengang via vores Google annoncer. Nu er det mere almindeligt at bruge digital markedsføring, men jeg betegner os faktisk selv lidt som en firstmover på det plan.”

Selvom man havde skiftet kundesegment, var det stadig primært tøj med logoer, som blev solgt fra Prologo, men kunderne begyndte at efterspørge mere, og det førte så til nye produktområder.

”De større kunder ville også gerne kunne købe merchandise hos os som fx kuglepenne, notesbøger og kopper, så de kun skulle i kontakt med én leverandør. Så vi gik i gang med at sælge hele paletten. Det betød, at jeg også begyndte at rejse til Østen for at finde produkter til gode priser. I de år fik vi både opbygget en god leverandørportefølje og en god kundeportefølje.”

Næste store udfordring blev corona i 2020.

”I den værste periode under corona gik omsætningen ned med 93 pct. Heldigvis blev vi reddet af coronapakkerne og af en solid egenkapital. Hvis der ikke havde været coronapakker, havde vi måttet afskedige alle. I stedet kunne vi nøjes med at sende folk hjem, så jeg sad her helt alene i et halvt år,” siger Niels Christian Frydendahl.

Men endnu en gang viser det sig, at man kan finde lyspunkter, når det ser værst ud.

”Jeg husker tydeligt den aften i oktober, Mette Frederiksen holdt pressemøde om, at der blev lukket ned igen og man blev pålagt at bruge mundbind. Da jeg gik i seng om aftenen, havde jeg fået 56 mails fra kunder, der ville købe mundbind med logo på. På et tidspunkt udgjorde salget af værnemidler 60 pct. af omsætningen.”

Det går altså op og ned i både showbiz og i profilbranchen. Senest har der været godt gang i salget af strik, fleece og plaider med kravet om max. 19 grader i de offentlige bygninger sidste vinter, mens Niels Christian Frydendahl er lidt mere usikker på, hvordan det vil gå fremadrettet, fordi to vigtige eksportmarkeder – Tyskland og Sverige – har det svært, og kundernes dyk i eksporten, smitter af på Prologo.

”Vi er en meget konjunkturfølsom branche. Det er også en af grundene til, at vi får produceret det meste eksternt – dog bortset stadig fra broderinger, som vi stadig selv tager os af – for det giver hurtige leverancer og hurrtigere omsætning. Og vores ekspertise ligger helt klart i at sælge varen og ikke at producere den.”

Prologo holder 40 års reception den 1. november fra 15-18 hos Kongelig Dansk Yachtklubs, Rungsted Havn 42, 1. sal. Alle er velkomne og kan tilmelde sig via dette link: Tilmelding 40 års Jubilæum - Prologo A/S 

Læs også
Promotionbranchen oplever økonomisk fremgang, og medlemmer af Dansk Promotion præsterer bedre end gennemsnittet. Der har dog været mere optimisme for 2024 i starten af året end i efteråret.
Drikkeflaskevirksomhed har brugt udsagn som “900 gange mere miljørigtigt end flaskevand”.