35 pct. ville melde sig ud i morgen, hvis de ikke fik et magasin
Når Danmarks Naturfredningsforening, der er Danmarks største grønne medlemsorganisation, overhovedet har et trykt magasin, er det fordi, man har brug for et medie til at kommunikere kvalificeret til foreningens medlemmer. Magasinet taler ind i fællesskabet og holder medlemmerne opdateret omkring aktuelle spørgsmål omkring dansk natur og miljø.
"Vores undersøgelser viser, at vores medlemmer er ekstremt glade for magasinet. Vi har altid ligget mellem 94-98 pct. der siger, at de er tilfredse eller meget tilfredse med magasinet. Det er virkelig godt," fortæller redaktør for Natur & Miljø, Kristan Ørsted Pedersen og fortsætter:
"Når vi spørger direkte, svarer 35 pct., at de ville melde sig ud i morgen, hvis de ikke fik et magasin. Og vi ville så være nødt til at gøre noget seriøst anderledes."
Magasinet har været en vigtig kanal for Dansk Naturfredningsforenings medlemmer siden 70’erne, og det har ikke kun karakter af at være informerende.
»Det er vigtigt for os at opbygge loyalitet til vores medlemmer. Det gør vi med magasinet, som signalerer, at det er det her, vi samles om,« lyder det fra Kristian Ørsted Pedersen.
Men kunne man ikke bare kommunikere og opbygge loyaliteten på de digitale medier?
Her lyder det fra redaktøren, at de digitale medier naturligvis også er i spil. Han oplever blot, at når man får danskerne ind på hjemmesiden fra de sociale medier, så klikker de typisk kun én gang, og så er de videre. Her ser han, at magasinet har andre styrker.
"Det er en fuldstændig unik situation, at man har mulighed for at havne i postkassen ude hos danskerne. Vi kommer på den måde ind i folks stuer, og vi ved, at de glæder sig til, at magasinet kommer," siger han.
Modsat de meget korte læsetider, som kendetegner de digitale medier, så ved man, at mange medlemmer har fat i magasinet, der udkommer fire gange om året, over hele perioden. I hvert nummer er der nemlig en krydsog-tværs, hvor læseren skal indsende svar, og de kommer til redaktøren over hele perioden.
"Det er nemt at klikke væk fra et nyhedsbrev, hvor man har det trykte magasin i længere tid. Vi ved fx, at størstedelen af vores medlemmer bruger mellem en halv og en hel time på magasinet. Så laver vi en cost benefit analyse, er det helt ekstremt godt, hvad vi får ud af at sende et trykt magasin ud til vores medlemmer," lyder det fra Kristian Ørsted Pedersen.
En kommentar han uddyber med, at læsertallet er steget fra 240.000 til nu omkring 320.000.
"Det er et meget stærkt medie, og det er noget, vi har opnået gennem et langt, sejt træk. Det handler også om troværdighed. Spørger vi medlemmerne, siger 9 ud af 10, at de stoler på det, der står i magasinet. Jeg tror på, at alle vil kunne have glæde af at læse et magasin," fortæller Kristian Ørsted Pedersen.
Dog mener han, at man skal være opmærksom på at lave et magasin, der er i orden. Man skal tale til målgruppen og følge de klassiske journalistiske dyder. Og så skal man have ekspertisen eller samarbejde med eksperter.
Krav og veldokumenterede certificeringer
Så langt, så godt, men så er der lige det med, at Danmarks Naturfredningsforening arbejder for mere natur, et renere miljø og en bæredygtig fremtid. Hvordan harmonerer det med et trykt magasin, hvor der både er papirforbrug og distribution?
Også her kommer der ret klar tale fra Kristian Ørsted Pedersen, som ikke ser beviser for, at digital kommunikation er mere bæredygtigt end tryksagen.
"Man ved, at de store serverparker, der skal til for at servicere fx Google, har et energiforbrug, som overgår flybranchen."
Det betyder ikke, at man ikke er opmærksom på klimaet og miljøet. Magasinet Natur & og Miljø er derfor både svanemærket og FSC-mærket, og her gør det en forskel, at det er meget veldokumenterede certificeringer.
"Som forening sidder vi selv med, når det handler om at skærpe målene for svanemærket, der er et nordisk miljømærke. Og vi presser hele tiden på for at skærpe kravene," lyder det fra Kristian Ørsted Pedersen.
Stil krav og overvej din kommunikation
Netop det med at stille krav er en af Kristian Ørsted Pedersens opfordringer til andre tryksagsindkøbere. Ikke bare til at få certificerede tryksager fra trykkerierne. Man skal også overveje distributionen.
"Vi er med i nogle faste uger, hvor der er nogle større omdelinger. Det betyder, at man i den periode deler flere tryksager ud. Det er billigere, og man økonomiserer med distributionen på en måde, så det mest økonomiske også bliver det mest bæredygtige," uddyber Kristian Ørsted Pedersen og siger afsluttende
"Og så er det bare sådan, at når man vil fremstille et trykt magasin miljørigtigt og bæredygtigt, er vi ret godt med her i Danmark. Gør man det her, gør man det stort set så godt, det kan lade sige gøre i verden."