Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

22,8 mio. kroner til indkøb af fysiske bøger er nu udmøntet til skolebiblioteker i 67 kommuner

22,8 mio. kroner til indkøb af fysiske bøger er nu udmøntet til skolebiblioteker i 67 kommuner Foto: Colourbox
Pia Osbæck
Redaktør Pia Osbæck
Tirsdag 17. december 2024
Børn og unge får gennem 89 projekter nu glæde af midler til samarbejde, formidling og indkøb af fysiske bøger til skolebiblioteker i 67 kommuner.

Der er nu udmøntet midler til at styrke den fysiske bog og børn og unges læselyst og -færdigheder. ’Et styrket samarbejde mellem skoler og folkebiblioteker om bøger og læseglæde’ hedder en indsats, som man har kunnet søge penge til via udviklingspuljen for folketbiblioteker og pædagogiske læringscentre.

Det er der 67 kommuner, der har gjort og det har udmøntet sig i 22,8 mio. kroner fordelt på 89 projekter, som skal bruges til samarbejde, formidling og indkøb af fysiske bøger til skolebiblioteker.

”Vi er rigtig glade for, at man fra Kulturministeriets side giver midler til at styrke læseglæden med fysiske bøger hos børn og unge, fordi vi ved fra tidligere, at netop læsning i trykte bøger styrker læsefærdighederne hos børn og unge,” siger adm. direktør i GRAKOM, Carina Christensen.

”Det er glædeligt, at skolebibliotekter i hele 67 kommuner har vist interesse for puljen og dermed ønsker at styrke børn og unges læselyst og læsefærdigheder. Midlerne fra udviklingspuljen er meget vigtige, og vi håber, at indsatsen vil resultere i et markant løft i læseglæden og hos rigtigt mange børn og unge”, siger adm. direktør i GRAKOM, Carina Christensen.

Listen over de projekter, der har fået støtte, er her.

Der er desuden syv projekter, der modtager 2,2 mio. kr. til digital biblioteksudvikling.

 

Læs også
GRAKOMs adm. direktør, Carina Christensen skal være rektor for Designskolen Kolding
Gyldendal har lanceret Gyldendals Læsedyst – en landsdækkende konkurrence for 7.-10. klasser, der skal styrke læselysten hos børn og unge. Initiativet åbner op for nye muligheder i branchen.