10 take aways om emballage fra et dansk supermarked
Paul Jenkins, direktør i The Pack Hub. Foto: Thomas Steen Sørensen, Colorrange
Tirsdag 12. november 2024
Engelske Paul Jenkins, der er direktør i The Pack Hub, der har samlet over 9.000 innovative emballagecases, var på besøg i et dansk supermarked. Han giver her 10 take aways om, hvad han observerede på emballagefronten i Danmark.
Engelske Paul Jenkins, der var en af talerne på Emballagedagen, der var arrangeret af GRAKOM og EmballageForum, benyttede lejligheden, nu hvor han alligevel var i Danmark, til at tage et smut forbi Rema i Middelfart, hvor at se, hvordan det står til med emballageinnovationen i Danmark.
Han kom med 10 take aways fra sit Rema-besøg:
- Plastemballage til frugt og grønt: Der er meget plast til frugt og grønt, selvom mange europæiske supermarkeder går mod plastfri alternativer.
- Mælk i kartoner: Butikken sælger hovedsageligt mælk i kartoner i stedet for HDPE-plastflasker, som er almindeligt i fx UK. Kartoner er nemmere for forbrugerne og under transport.
- Bag-in-box vin: Ca. 10 pct. af hyldepladsen var dedikeret til bag-in-box-vin, en løsning der appellerer til forbrugere, der køber stor mængder, og som også forlænger holdbarheden i forhold til glas.
- Æg på køl: I Danmark er det lovpligtigt at opbevare æg på køl, hvilket er en mere stringent fødevaresikkerhedsstandard end i resten af EU.
- Multipak-øl i plast: Multipakket øl er stadig pakket i plast, selvom bæredygtige alternativer som papir vinder frem.
- Børnesikker emballage fra Unilever: Den nye Bio Tex-emballage har en smart børnesikring, og der er samtidig anvender minimalt materiale.
- Mangel på refill-pakker: Refill-pakker var stort set fraværende, hvilket viser et potentiale for forbedring, især fordi det også er mere bæredygtigt (her fortalte, Coop dog på Emballagedagen, at forbrugerne ikke rigtig vil købe det, fordi de synes, at det ser ud til, at de får mindre for pengene, red.)
- Pant-system: Placeringen af pantautomater ved indgangen understøtter Danmarks indsats for cirkulær økonomi og affaldsreduktion.
- Få bæredygtighedsudsagn: Der var begrænset anvendelse af synlige miljøanprisninger på produkterne. Det skriver Paul Jenkins, burde kunne styrkes, men han skriver også, at det formodentlig er pga. lovgivning, at det ikke sker.
- Blanding af bæredygtighed og traditionel emballage: I supermarkedet er der både traditionel og innovativ emballageløsninger, men der er plads til forbedring ift. mere brug af papir, mindre emballage og refill-løsninger
Læs også
Drikkeflaskevirksomhed har brugt udsagn som “900 gange mere miljørigtigt end flaskevand”.
De engagerede deltagere gik hjem med masser af inspiration fra The Pack Hub, Coop, Arla, Miljøstyrelsen og Smurfit Westrock. De blev også klogere på danskernes holdning til emballage fra en undersøgelse, som Kantar Media havde lavet for GRAKOM.