Produktsikkerhedsforordningen (GPSR)
Hvilke krav skal GRAKOMs medlemmer overholde i GPSR-forordningen?

- Dato
- 11. marts 2025
- Starttidspunkt
- Kl. 13.00
- Sluttidspunkt
- Kl. 14.15
- Medlemmer
- Gratis
- Øvrige
- Gratis
Tilmeldingen er bindende. Du kan omkostningsfrit melde afbud to hverdage før.
- Tilmeldingsfrist
- 10. marts 2025
- ● Status
-
Ledige pladser

Den 13. december 2024 trådte den nye produktsikkerhedsforordning (GPSR) i kraft med nye regler for produktsikkerhed.
GPSR erstatter det gamle produktsikkerhedsdirektiv fra 2001. Sikkerhedskravene gælder for alle produkter, der bringes på markedet til forbrugere og vil således skulle opfyldes af de fleste af GRAKOMS medlemmer. Virksomheder skal sikre sig, at deres produkter ikke kan skade de forbrugere, der benytter dem, efter de er kommet på markedet.
GRAKOM vil i samarbejde med Sikkerhedsstyrelsen afholde webinaret. På webinaret er det hensigten at komme nærmere en forståelse af den praktiske håndtering af GPSR. Sikkerhedsstyrelsen er den ansvarlige myndighed for GPSR-forordningen i Danmark. GRAKOM vil også vise en skabelon til udarbejdelse af teknisk dokumentation og risikovurdering.
På webinaret vil der blive givet en kort gennemgang af, hvad GPSR er, og hvad det betyder for virksomheder, om man er fabrikant, importør eller distributør af produkter til forbrugere. Nogle af de forskellige produktområder, som GRAKOMs medlemmer beskæftiger sig med, vil blive behandlet på webinaret.
Følgende områder vil bl.a. blive behandlet på webinaret:
- Hvad er GPSR?
- Hvilke produkter gælder GPSR for?
- Roller og ansvar for virksomheder i GPSR (fabrikant, importør, dristributør)
- Nye krav til mærkning af fysiske produkter
- Nye krav til hvad skal oplyses på hjemmesider for webshops?
- Eksempler på forskellige produkter som sælges af GRAKOMs medlemmer, og hvordan man skal sikre sig, at produkterne overholder GPSR-krav?
- Betyder sideantal og størrelse noget for reglerne for, hvad der skal være af oplysninger i tryksagen?
- Hvad er reglerne for forskellige produkter i storformat (skilte, bannere, roll ups mm.)?
- Hvad er reglerne for merchandise og gaveartikler (der medtages forskellige eksempler)?
- Skabelon til udarbejdelse af teknisk dokumentation og risikovurdering
Det vil være muligt at stille spørgsmål under webinaret. Send gerne spørgsmål i god tid inden webinaret, så vil vi forsøge at medtage dem på webinaret.
Oplægsholdere
Jurist Julie Lockdahl og teknisk sagsbehandler, ingeniør Nikolai Samsson Petersen begge fra Sikkerhedsstyrelsen
ESG-rådgiver Jan Stormer, GRAKOM
Målgruppe
Alle virksomheder som producerer eller sælger produkter, der er beregnet til forbrugere.