Nyt fra markedsføringsretten
På dette webinar gennemgår advokaterne Christian Jensen & Niels Johannesen fra GRAKOM de væsentligste markedsføringsretlige nyheder siden september 2020.
- Dato
- 09. marts 2021
- Starttidspunkt
- Kl. 10.00
- Sluttidspunkt
- Kl. 10.45
- Medlemmer
- Gratis
- Øvrige
- 500 kr.
Tilmeldingen er bindende. Du kan omkostningsfrit melde afbud to hverdage før.
- Tilmeldingsfrist
- 08. marts 2021
- ● Status
-
Udsolgt
De kommer rundt om:
- Ny lovgivning
- Nye afgørelser fra domstolene
- Nye afgørelser fra Forbrugerombudsmanden
Vi kommer bl.a. ind på disse eksempler.
Opgøret med kviklån: Den politiske aftale fra januar 2021 om revision af opgøret med kviklån og de problemer, som ændringen af markedsføringsloven i 2020 har medført.
Retten til navnet Ørsted: Højesteret fastslog, at efterkommerne af fysikeren H. C. Ørsted må leve med, at energiselskabet også må anvende navnet Ørsted.
Novo og Skorstensgaard vildledte: Sø- og Handelsretten har dømt medicinalselskabet Novo til bl.a. at betale en bøde på 500.000 kr. for overtrædelse af markedsføringslovens regler om vildledning i forbindelse med sammenlignende reklamer. Retten har forbudt autoværkstederne Skorstensgaard at markedsføre sig med bl.a. ”Vi har tyske værkstedspriser.”
Outtrek ikke forvekslelig med Trek: Den amerikanske cykelproducent Trek fik ikke overbevist Østre Landsret om, at der kunne nedlægges forbud mod, at T. Hansen Gruppen markedsfører cykelsportudstyr med navnet ”Outtrek.”
Abonnementsfælde gav fængsel: Østre Landsret har sendt en direktør i fængsel i 2 år og 3 måneder for at have lokket ca. 8000 forbrugere i en abonnementsfælde og begået bedrageri for 2,3 mio. kr.
Forbrugerombudsmanden har politianmeldt en tysk leadvirksomhed, der misbrugte BabySam, Netto, Power og Rema1000 i konkurrencer på sociale medier.
Endelig omtales cases fra medlemskredsen siden sidst, herunder hvorvidt et bureau er forpligtet til at udlevere råoptagelser til kunden og forskellen mellem markedsundersøgelser og spam-reglerne.
Der vil selvfølgelig også være tid til at stille spørgsmål i chatten undervejs.
Målgruppe
Ledere, projektledere og AD'ere, der arbejder med kampagner.