Grafisk ESG Kodeks 2.0
Rammeværk til at arbejde strategisk og systematisk med ESG i den grafiske branche.

- Dato
- 10. april 2025
- Starttidspunkt
- Kl. 10.00
- Sluttidspunkt
- Kl. 11.00
- Medlemmer
- Gratis
- Øvrige
- Gratis
Tilmeldingen er bindende. Du kan omkostningsfrit melde afbud to hverdage før.
- Tilmeldingsfrist
- 09. april 2025
- ● Status
-
Ledige pladser

GRAKOM og HK Privat lancerer nu Grafisk ESG Kodeks 2.0 – en videreudvikling af Det Grafiske CSR-kodeks fra 2012. Det Grafiske ESG-kodeks 2.0, er på samme måde som det tidligere Grafiske CSR-kodeks version 1, et rammeværk til virksomhedernes arbejde med FN Global Compact 10 principper for ansvarlig virksomhedsførelse, og nu med udvidelser og opdateringer ift. Governance-begrebet, så vel som arbejdsmiljø og miljø.
I dette webinar vil GRAKOM lancere og informere om det nye ESG-kodeks. Vi vil gennemgå de 10 principper, underliggende fokusområder, og særligt fokusere på ændringer og udvidelser sammenholdt med det oprindeligt CSR-kodeks. Endelig vil vi introducere jer for et konkret gap-analyse værktøj, og informere jer om, hvordan I helt konkret kan arbejde med kodekset og dets krav og anbefalinger.
Det nye ESG-kodeks er et vigtigt redskab for virksomheder i den grafiske branche, der ønsker at arbejde systematisk og strategisk med ansvarlighed inden for miljø (E), sociale forhold (S) og god selskabsledelse (G). Med dette kodeks i hånden kan grafiske virksomheder opstille konkrete mål og arbejde systematisk med en stadig mere ansvarlig virksomhedsførelse. Samtidig bidrager kodeks til at højne niveauet af ansvarlighed i branchen og er således med til at sikre konkurrencedygtighed samt øget mulighed for trivsel og tiltrækning af medarbejdere.
Det nye ESG-kodeks adskiller sig på nogle punkter fra det tidligere CSR-kodeks ved at tage udgangspunkt i ESG-begrebet (Environment, Social & Governance). Især Governance-delen er nyt i forhold til det tidligere kodeks. Governance stiller b.la. krav om politikker eller procedurer i relation til transparens, risikostyring, interessenthåndtering og vedligehold af kompetencer. For arbejdsmiljø og miljø er kravene opdateret i forhold til, hvad der kan betegnes som best practice på disse områder.
På webinaret kommer vi ind på:
- Introduktion til kodeksets og dets formål og fordele
- Overordnet gennemgang af de 10 principper og de underliggende fokusområder
- Specifikke ændringer og udvidelser bl.a. ift. Governance
- Anvendelse af kodeks for virksomheder selv og i samarbejde med leverandører
- Overgang fra CSR-kodeks til ESG-kodeks
- Krav om dokumentation for efterlevelse
- Adgang til værktøj og GRAKOMs rådgivning
Oplægsholdere
Mark Williams, Chef for ESG og bæredygtig udvikling, samt Jette Clausen Poulsen, ESG-rådgiver
Målgruppe
Alle virksomheder der fremstiller grafiske produkter og serviceydelser, eller som er underleverandører til grafiske virksomheder.