Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller
Webinar

Grafisk ESG Kodeks 2.0

Rammeværk til at arbejde strategisk og systematisk med ESG i den grafiske branche.

Grafisk ESG Kodeks 2.0
Tid og sted
  • Dato
  • 10. april 2025
  • Starttidspunkt
  • Kl. 10.00
  • Sluttidspunkt
  • Kl. 11.00
Pris
  • Medlemmer
  • Gratis
  • Øvrige
  • Gratis

Tilmeldingen er bindende. Du kan omkostningsfrit melde afbud to hverdage før.

Frist og information
  • Tilmeldingsfrist
  • 09. april 2025
  • Status
  • Ledige pladser

Charlotte F. Grønnegaard
Charlotte F. Grønnegaard

GRAKOM og HK Privat lancerer nu Grafisk ESG Kodeks 2.0 – en videreudvikling af Det Grafiske CSR-kodeks fra 2012. Det Grafiske ESG-kodeks 2.0, er på samme måde som det tidligere Grafiske CSR-kodeks version 1, et rammeværk til virksomhedernes arbejde med FN Global Compact 10 principper for ansvarlig virksomhedsførelse, og nu med udvidelser og opdateringer ift. Governance-begrebet, så vel som arbejdsmiljø og miljø.

I dette webinar vil GRAKOM lancere og informere om det nye ESG-kodeks. Vi vil gennemgå de 10 principper, underliggende fokusområder, og særligt fokusere på ændringer og udvidelser sammenholdt med det oprindeligt CSR-kodeks. Endelig vil vi introducere jer for et konkret gap-analyse værktøj, og informere jer om, hvordan I helt konkret kan arbejde med kodekset og dets krav og anbefalinger.  

Det nye ESG-kodeks er et vigtigt redskab for virksomheder i den grafiske branche, der ønsker at arbejde systematisk og strategisk med ansvarlighed inden for miljø (E), sociale forhold (S) og god selskabsledelse (G). Med dette kodeks i hånden kan grafiske virksomheder opstille konkrete mål og arbejde systematisk med en stadig mere ansvarlig virksomhedsførelse. Samtidig bidrager kodeks til at højne niveauet af ansvarlighed i branchen og er således med til at sikre konkurrencedygtighed samt øget mulighed for trivsel og tiltrækning af medarbejdere.  

Det nye ESG-kodeks adskiller sig på nogle punkter fra det tidligere CSR-kodeks ved at tage udgangspunkt i ESG-begrebet (Environment, Social & Governance). Især Governance-delen er nyt i forhold til det tidligere kodeks. Governance stiller b.la. krav om politikker eller procedurer i relation til transparens, risikostyring, interessenthåndtering og vedligehold af kompetencer. For arbejdsmiljø og miljø er kravene opdateret i forhold til, hvad der kan betegnes som best practice på disse områder.  

På webinaret kommer vi ind på:  

  • Introduktion til kodeksets og dets formål og fordele
  • Overordnet gennemgang af de 10 principper og de underliggende fokusområder
  • Specifikke ændringer og udvidelser bl.a. ift. Governance 
  • Anvendelse af kodeks for virksomheder selv og i samarbejde med leverandører 
  • Overgang fra CSR-kodeks til ESG-kodeks
  • Krav om dokumentation for efterlevelse 
  • Adgang til værktøj og GRAKOMs rådgivning 

Oplægsholdere
Mark Williams, Chef for ESG og bæredygtig udvikling, samt Jette Clausen Poulsen, ESG-rådgiver

Målgruppe 
Alle virksomheder der fremstiller grafiske produkter og serviceydelser, eller som er underleverandører til grafiske virksomheder.

Tilmeld dig arrangementet