Bæredygtighed i bureaubranchen
Det skal du vide for at lykkes.
- Dato
- 01. november 2023
- Starttidspunkt
- Kl. 12.00
- Sluttidspunkt
- Kl. 17.00
- Adresse
- BaneGaarden
- Otto Busses Vej 45
- 2450 København
- Medlemmer
- Medlemmer af Creative Club: 900 kr.
- Øvrige
- 1.800 kr.
Tilmeldingen er bindende. Du kan omkostningsfrit melde afbud 7 hverdage før.
- Tilmeldingsfrist
- 27. oktober 2023
- ● Status
-
Ledige pladser
Bæredygtighed, miljø og social ansvarlighed sætter nye krav til kompetencer og ansvar i virksomheder verden over.
Krav til rapportering rammer i første omgang de største virksomheder, men det sætter også gradvist nye forventninger til de mindre virksomheder, og i den forbindelse spiller bureauerne en vigtig rolle. Bureauerne svinger den kreative og strategiske taktstok, når der skal laves kampagner, men med dette følger også et ansvar.
På årets bæredygtighedskonference sætter vi fokus på kundekrav, dokumentation så den grønne løgn undgås, bureauernes ansvar og forbrugeradfærd i forbindelse med de grønne budskaber.
Bureaubranchen har brug for pejlemærker til, hvordan de skal agere på ESG-området. Bureauernes nye ESG-kodeks og Creative Clubs ESG Academy bliver præsenteret.
Program
12.00-13.00 // Frokost med sæsonens økologiske råvarer
13.00-13.05 // Velkomst ved ESG-direktør Carsten Bøg i GRAKOM
13.05-13.35 // Hvilke krav stiller Coop til bureauerne på ESG-området
Jonas Engberg, Klimachef hos Coop
Som klimachef i Coop står Jonas Engberg med en lignende opgave, som den, han tidligere har løst for IKEA, nemlig at sikre, at klimamålsætningerne når ud i hele virksomhedens værdikæde. Men hvordan sikrer man, at alle leverandører også er rigtigt valgt i forhold til opgaven? Jonas redegør for processen, som bidrager med at skabe gennemsigtighed og om de udfordringer, der opstår, når der skal vælges bureau, og hvilke krav Coop stiller til bureauerne på klimaområdet.
13.35-14:15 // Præsentation af Bureauernes ESG-kodeks
Anders Juel, Bestyrelsesformand i Creative Club & Carsten Bøg, ESG-direktør i GRAKOM
Bureauer har, på lige fod med andre virksomheder, brug for pejlemærker til at arbejde med ESG på en dokumenteret, sand og væsentlig måde. Derfor har Creative Club udviklet Bureauernes ESG-kodeks. Anders og Carsten fortæller om baggrunden for kodeks, hvordan bureauerne kan bruge denne nye standardiserede tilgang i deres ESG-arbejde samt om Creative Clubs nye ESG Academy.
14:15-14.45 // Den bæredygtige forbruger
Berit Puggaard, Direktør i Media Danmark – Kantar Gallup
Kommunikation om bæredygtighed og grønne tiltag er i høj kurs for virksomhederne, men hvordan ser forbrugerne på det? Hvad kendetegner ”den grønne forbruger”, og hvordan skal bureauerne tage hensyn til dette i deres kommunikation og kampagner? Berit tager udgangspunkt i data fra mere end 22.000 interviews i Index Danmark, der løbende afdækker danskernes forbrugsmønstre.
14:45-15:10 // Pause (kaffe & kage)
15.10-15:55 // Vildledning og vejledning på ESG-området
Carsten Bøg, ESG-direktør i GRAKOM
Greenwashing er ikke i orden, og vildledning er unfair overfor kunder, forbrugere, konkurrenter og ikke mindst miljøet. Men hvor går grænsen? Forbrugerombudsmanden har skærpet sine vejledninger til grøn markedsføring, og der stilles komplekse og omfattende krav til brug af miljø- og klimapåstande. I dette oplæg viser Carsten, hvordan og med hvilke metoder der kan sikres overensstemmelse mellem udsagn og dokumentation.
15.55-16:25 // Skal der skabes effekt for enhver pris?
Sandra Olsen, Strategi-direktør og partner i Orchestra
Hvad er mediabureauets rolle både internt og ekstern på ESG-området? Sandra opridser, hvordan Orchestra arbejder med klimaberegning og rapportering internt i bureauet. Hun præsenterer en undersøgelse, der viser paratheden til ansvarlig markedsføring hos kunderne, og hvordan Orchestra hjælper deres kunder med at blive mere ansvarlige markedsførere.
16:25-16:30 // Afrunding & tak for i dag
16:30-17.00 // Netværk med vin, øl & vand
Målgruppe
Bureauledere, projektledere, plannere, medarbejdere på bureauer der arbejder med bæredygtighed og kunder til branchen.