”Nej tak” til reklamer bør bevares

Et forbud mod husstandsomdelte tilbudsaviser eller en ”Ja tak”-ordning vil have en lang række negative effekter på samfundet.

De lokale aviser er danskernes primære kilde til kommunalpolitik og skaber sammenhængskraft i lokalområderne. Lokalaviserne distribueres sammen de husstandsomdelte tilbudsaviser. Et forbud eller en ”ja tak”-ordning vil gøre udbringningen af lokalaviser dyrere eller medføre, at den stopper helt i dele af landet. Det vil skade den lokale nyhedsformidling.

Forbrugerne bruger i dag aktivt tilbudsaviserne til at finde tilbud, hvilket de vil få sværere ved, hvis ”Nej tak”-ordningen begrænses. Især pensionister samt befolkningen i yderområderne bruger tilbudsaviserne til at finde de bedste tilbud, og sparer dermed penge.  

Den lokale detailhandel bruger tilbudsaviserne til at tiltrække kunder til butikken, som ellers ville handle andre steder. Det kan ses på supermarkederne omsætning, når de ikke udsender tilbudsaviser. Begrænsninger i den nuværende ordning vil også medføre, at mere af handlen flyttes over på internettet.

En begrænsning af den nuværende ”Nej tak”-ordning vil medføre, at markedsføringen digitaliseres yderligere, så annoncekronerne i endnu højere grad vil gå til internetgiganter, som Google og Facebook, der kun betaler minimal skat i Danmark. Samtidig vil mere digital markedsføring også medføre en yderligere overvågning af forbrugerne.

Et forbud eller en ”ja-tak”-ordning have en minimal miljø- og klimaeffekt. Langt de fleste husstandsomdelte tilbudsaviser genbruges. Papir brugt i dansk producerede tilbudsaviser kommer primært fra ansvarligt skovbrug i Sverige og Finland, og der bruges overskudtræ fra udtynding af skovene. I svenske skovbrug plantes der tre træ, hver gang der fældes to.

Stort set hele befolkningen kender til ”Nej tak”-ordning og har allerede taget stilling til, om de ønsker at modtage husstandsomdelte tilbudsaviser. Befolkningen har allerede taget stilling til, om de ønsker at modtage tilbudsaviser.