Ja tak-ordning virker ikke på miljøet

Samtidig vil forslaget fra SF have betydelige negative effekter. Nemlig at mange lokalaviser må lade livet, og at forbrugerne vil blive kastet i armene på techgiganterne, mener GRAKOMs adm. direktør Thomas Torp.

SF har fremsat et beslutningsforslag i Folketinget om at indføre en Ja tak-ordning til reklamer af hensyn til miljø og klima. Men forslaget har reelt ingen miljø- og klimaeffekt. Til gengæld rummer forslaget en række negative effekter. Det siger administrerende direktør Thomas Torp, GRAKOM i en kommentar til forslaget.

”SF’s forslag er et forsøg på at løse Danmarks mindste miljøproblem. De husstandsomdelte tilbudsaviser ér allerede i dag miljø- og klimaoptimeret. Den danske grafiske branche er helt i front globalt i indsatsen for miljø- og klimavenlige kommunikationsløsninger, og indførelse af en Ja tak-ordning har reelt ingen nævneværdig miljø- og klimaeffekt."

GRAKOM peger samtidigt på, at EU Kommissionen allerede i 2012 erklærede det for EU-stridigt at indføre en ja tak-ordning.

”EU Kommissionen har ikke grundlag for at ændre mening om den sag, og der er heller intet der tyder på, at de har gjort det. Det er ikke lovligt at indføre en Ja tak-ordning, siger Thomas Torp.

Den grafiske branche i Danmark indførte i 2020 verdens strenge miljøstandard for husstandsomdelte tilbudsaviser. Branchen garanterede, at fremover vil mindst 90 pct. af de danskproducerede tilbudsaviser overholde standarden, der betyder, at tilbudsaviserne vil være Svanemærkede, FSC-mærkede og klimaberegnet med ClimateCalc.

Den grafiske branche i Danmark har derfor allerede sikret optimal hensyntagen til både miljøet, klimaet og skoven. Det betyder også, at den klimaeffekt som SF’s forslag hævder der er, slet ikke stemmer overens med virkeligheden. Samtidigt tager forslaget ikke højde for, at trykte reklamer vil blive erstattet af andre former for reklamer, der også har en klimaeffekt. I virkeligheden har SF’s forslag derfor i bedst fald minimal miljø- og klimaeffekt.

Det betyder dog ikke, at forslaget fra SF er uden virkning:

”Indførelse af en ja tak-ordning har betydelige negative effekter for samfundet. Uden husstandsomdelte tilbudsaviser vil omkostningerne til distribution af lokalaviser blive så dyr, at det vil koste livet for rigtigt mange lokalaviser. Samtidigt kaster SF forbrugerne i armene på techgiganterne, når markedsføringen tvinges online, hvor danske butikker ikke kan konkurrere med Amazon om opmærksomheden”, siger Thomas Torp.

GRAKOM arbejder ihærdigt på at få Folketinget til at afvise SF’s forslag, der ingen positive miljøeffekter har, men som til gengæld koster danske arbejdspladser, skader landdistrikter, rammer pensionisterne hårdest, generer forbrugerne, skader lokalmedierne og detailhandlen samtidigt med at det styrker de store techgiganter.

Læs mere om GRAKOMs synspunkter og vurderinger af forslaget fra SF her og her.