Damgaard-Jensen efter fusion: Vi skal tidligere ind i værdikæden

Damgaard-Jensen tæller efter fusionen mere end 200 medarbejdere og en samlet omsætning i omegnen af 300 mio. kr. (2019-tal).

Damgaard-Jensen tæller efter fusionen mere end 200 medarbejdere og en samlet omsætning i omegnen af 300 mio. kr. (2019-tal).

Damgaard-Jensen opkøbte i august sidste år den danske del af BrandFactory Group. Med fusionen følger også en transformation: at rykke forretningen i retning af mere branding, strategi og butiksløsninger og dermed komme tidligere ind i processen hos kunderne.

Artiklen er først bragt i GRAKOMs magasin

To store fisk blev til en hval, da Damgaard-Jensen i august 2020 fusionerede med BrandFactory i Danmark. Med over 200 medarbejdere og en omsætning på godt 300 millioner kroner er den sammenlagte virksomhed én af de største inden for visuel kommunikation.

Ved opkøbet lød det fra René Rafn Hansen, der blev ansat som CEO for den samlede virksomhed, at ambitionen var intet mindre end at skabe den ultimative markedsleder inden for visuel kommunikation.

Et halvt års tid senere er arbejdet med at smelte de to forretninger sammen stadig undervejs. Udadtil er der fortsat to CVR-numre, to brands og to signaturer i emailen – selvom selve navnet ikke er købt med. Helt adskilt fra rødderne er BrandFactory Danmark heller ikke, da der er et fortsat partnerskab med resten af svenskejede BrandFactory Group, der tæller virksomheder i både Sverige og Norge.

De to brands smelter sammen til ét, formentlig i slutningen af 2021, forsikrer René Rafn Hansen, der også medgiver, at processen er trukket en anelse ud som følge af corona.

Kan skimte lyset
Virksomheden har været nødt til at skære godt 15 pct. af medarbejderne og har gjort brug af trepartsaftalerne, der har gjort det muligt at være fleksible omkring hjemsen- delser, så det har passet med aktivitetsniveauet i de forskellige afdelinger. For det har kunnet mærkes, at der var mindre at lave.

»Når alt lukker ned – fra centre til butikker – så rammer det selvfølgelig toplinjen. Vi var nødt til at sige farvel til gode folk i løbet af 2020. Men det står vi igennem, så vi er klar på den anden side. Vi står slankere og mere agile, som man siger. Overskriften er, at vi har været igennem trange tider, men at vi kan skimte lyset igen. Vi forventer at an- sætte igen på den anden side. Det skal nok blive godt igen,« siger René Rafn Hansen, der også løfter lidt mere af sløret for, hvad planen er med fusionen.

Vil tidligere ind i værdikæden
Hvor Damgaard-Jensen-delen af forretningen har haft en tradition for grafisk håndværk og fysisk visuel kommunikation – og hvor særligt produktionsydelserne har været kernen i virksomheden – er det planen i højere grad at rykke forretningen i retning af, hvad BrandFactory laver, hvilket bl.a. indbefatter mere branding, strategi og butiksløsninger. Målet er ikke bare at være leverandør, men at være en værdiskabende partner, siger René Rafn Hansen.

»Vi skal være med tidligere i processen, for vi kan gøre noget i hele værdikæden. Vi kan selvfølgelig lave løsninger, der skal produceres og leveres. Vi har en stor og effektiv produktion, der er fuldt ud konkurrencedygtig, og det vil vi fortsætte med at have. Men vi kan også̊ utroligt mange andre ting,« lyder det fra René Rafn Hansen, der uddyber:

»Vi skal være i stand til at forstå kundernes forretning til fulde, så vi kan lave den rette løsning til lige præcis dem. Med vores mange specialister og kompetencer er vi i stand til at levere en ret bred palette af ydelser – fra strategisk rådgivning helt fra starten af processen til design og selvfølge- lig produktion samt projektstyring, logistik og montering. Vi vil gerne være et samlet produkt, der kan hjælpe fx retailkunder med at sælge flere varer gennem skræddersyede løsninger, der gør en forskel for dem.«

Best in class eller slet ikke
René Rafn Hansen fortæller, at man stadig er i gang med at drive de processer, der skal samle virksomheden helt – fra lønsystem til fælles intranet. Fremadrettet kommer man til at have produktion begge steder – i Aarhus, hvor Damgaard-Jensen har hjemme, og i Måløv nær København, hvor BrandFactory har til huse – men mere specialiseret end nu.

Det er som sådan også den generelle strategiske retning, forklarer René Rafn Hansen: at være specialister – man skal være best in class eller helt lade være:

»Vi benchmarker os på at have de bedste kompetencer. Ikke bare som leverandør og samarbejdspartner, men som værdiskabende partner. Vi vil være specialister – og hvis det ikke er inden for vores rækkevidde, så må vi hente de bedste kompetencer ind udefra. Kun sådan kan vi være den bedst tænkelige værdiskabende partner for vores kunder. Og det er det vores klare mission at være.«