Vælg de svanemærkede emballager

De seneste år er det blevet muligt at svanemærke visse typer emballager. Det er godt mod greenwashing.

Emballage er i den grad i fokus i hele debatten om bæredygtighed. Uanset emballagens helt nødvendige og uundværlige egenskaber i mange sammenhænge, så bliver det også i flere og flere sammenhænge udskældt for at være en klima og miljøsynder.

"Sådan behøver det ikke at være, hvis der kan argumenteres dokumenteret for det modsatte. Dokumentation for emballagens egenskaber, når det kommer til bæredygtighed, er nemlig muligt, men tungen skal holdes lige i munden lige som det kræver et ret solidt arbejde," siger GRAKOMs miljø- og klimachef, Carsten Bøg.

En ny mulighed er dog nu kommet til, idet det nu er blevet muligt at svanemærke visse typer af engangsemballage – også til takeawayprodukter.

Det ser GRAKOM som et vigtigt skridt imod greenwashing.

”Der er allerede en del emballageproducenter der gør et solidt stykke arbejde for at dokumenterer deres produkters reelle miljø og klimaaftryk, men med dette nye Svanemærke tages der et ret markant skridt mod Greenwashing som i en del tilfælde truer den grønne omstilling på emballageområdet,” siger Carsten Bøg, og fortsætter:

”Når vi tillader en alt for upræcis og tilfældig omgang med miljøbegreber, så svækker vi samtidig forbrugernes muligheder for at træffe valg på et entydigt, veldokumenteret og sagligt grundlag. Og det betyder samtidig, at man ikke støtter de virksomheder, der bruger ressourcer på at udvikle deres produkter på et veldokumenteret grundlag, og så bider det sig selv i halen.”

Med andre ord risikerer man at vælge de forkerte produkter til og de mere miljørigtige produkter fra.

"Det kan man undgå ved at vælge miljømærker, der er baseret på officielle ordninger, som er uvildigt kontrolleret, og hvor de krav, der indgår, er baseret på en livscyklusbaseret vægtning og er dokumenteret relevante for de produkter, der mærkes", fortsætter Carsten Bøg.

Og især det sidste er vigtigt, pointerer han:

"Kun få af de miljømærker, vi støder på, bygger på krav, der er relevante for hele det produkt, de sættes på. Så sammenhængen mellem mærket og relevante krav til aktivitet og produkter er helt afgørende for, om vi ender med at blive vejledt eller vildledt.”