Farvel til Citta

Efter knap 22 år hos DPA, takker Citta af. Hun fortæller lidt om sin tid i DPA og får et par ord med fra formanden.

Efter knap 22 år hos DPA, hvor Citta Birch-Larsen har været omdrejningspunktet for både opgaver og personer, stopper hun nu hos DPA og går til sin næste opgave, nemlig som livsnyder.

”Igennem alle årene har jeg haft et meget tæt, inspirerende og udviklende samarbejde med de til enhver tid siddende bestyrelser, hvor vi i fællesskab har kæmpet på mange forskellige fronter på vegne af medlemmernes interesser,” siger Citta, der har arrangeret og deltaget i et hav af arrangementer for og med DPA. Især husker hun de tre runde DPA-jubilæer, der blev afholdt i henholdsvis 2007, 2012 og 2017, hvor man fejrede henholdsvis 20, 25 og 30 års jubilæer.

”I forbindelse med 30-års jubilæet var på Christiansborg, hvor vi bl.a. fik en rundvisning af Magnus Heunicke, der gjorde os kloge på historien i og omkring Folketinget, og vi fik i Tårnet serveret en skøn middag i nogle historiske rammer.”

Rent fagligt påpeger Citta, at branchen er omfattet af mange love og regler:

”Vi har igennem adskillige år kunnet konstatere, at offentlige myndigheders krav til dokumentation på risikoanalyser på så godt som alle produkter og analyser på produkter, der kan benyttes til fødevareopbevaring mm. har været stadigt stigende,” siger hun og fortæller, at man derfor på generalforsamlingen i 2013 vedtog, at distributørmedlemmerne skulle være tilknyttet en anerkendt samarbejdspartner indenfor bl.a. miljø- og CSR-området.

”De fleste af vores distributørmedlemmer benytter derfor i dag GRAKOM som leverandør på området,” siger hun.

Hun fortæller også, at DPA har fået en særlig branchekode, ’Branchekode for reklameartikler’, som er registreret hos Fødevarestyrelsen.

”Det er alene GRAKOM/DPA-medlemmer, der vil kunne referere til, at de opererer i henhold til Fødevarestyrelsens branchekode for reklameartikler, idet samme branchekode refererer direkte til, at de enkelte brugere opererer efter anvisninger og instruktioner i medfør af de til branchekoden tilhørende dokumenter,” siger Citta og tilføjer:

”Alt dette er naturligvis ikke gratis, men min personlige opfattelse er, at den ydelse man modtager i allerhøjeste grad modsvarer, den pris det koster.”

Brancheanalyse siden 2012
Citta fortæller videre, at DPAs brancheanalyse har været en tilbagevendende opgave siden 2012. Den er blevet udviklet igennem årene og i dag er det GRAKOMs cheføkonom, der står for udarbejdelsen af analysen.

Citta dukker naturligvis op til DPAs generalforsamling den 18. marts, hvis det kan lade sig gøre at afholde den, men allerede nu vil hun gerne sige tak for samarbejdet:

”Jeg skal ikke lægge skjul på, at jeg i skrivende stund føler det lidt vemodigt, men når jeg ser på min dåbsattest, kan jeg vist godt være bekendt at trække mig tilbage som Livsnyder. Når det er sagt, er jeg oprigtig glad for den underskrift der blev sat i 2018 i forbindelse med fusionen med GRAKOM. Jeg er overbevist om, at den fusion kun har været til bedste for DPA og dermed til bedste for alle DPAs medlemmer. Tusind tak for næsten 22 års samarbejde. I skal alle vide, at jeg har følt det som et privilegie.”

Ord fra formanden
Fra formanden for DPA, Rony Benattia, lyder der et stort tak til Citta:

”Citta har ydet et kæmpeindsats i størstedelen af promotionbranchens levetid og har stor andel i, hvad DPA har tilført, hvad vi er og hvad vi står for i dag. Med hendes altid positive nytænkende tilgang, har hun været foregangskvinde til mange nye teknologier og til en smidig professionel gennemførsel af utallige møder og arrangementer. Hun er til stor inspiration, har en forbilledlig tilgang til opgaver -og i det hele taget til livet. Jeg er meget taknemmelig for det lærerige og udbytterige samarbejde vi har haft.”