DPA-medlemmerne holder modet oppe

Optimismen fejler ingenting, i hvert fald ikke hos de ni DPA-medlemmer, som trods travlhed har givet sig tid til at komme med en melding på, hvordan det er gået i 2020.

Selvom der er nok af udfordringer for 2021, har corona-året givet DPAs medlemmer nye erfaringer, som de kan tage med sig. Og ifølge formanden for DPA står medlemsvirksomhederne nu toptrimmede:

”IT-platforme er i 2020 blevet opgraderet og produktionsudstyr er trimmet og der har været tid til testkørsler, effektiviseringer, upgrades, virtual factoring og produktudvikling,” siger Rony Benattia, der også er area manager hos Bic Graphic Europe.

Opgraderingen på forskellige fronter er blevet suppleret med hårdt arbejde og nytænkning. Bl.a. gik en del DPA-medlemmer over til salg af værnemidler og klarede sig dermed godt igennem andet halvår 2020.

Sådan gik 2020
Flere af medlemmerne kan melde om et samlet resultat i 2020, der faktisk blev ganske flot og langt over forventning i forhold til, hvad man regnede med, da ordrerne stoppede med at komme i marts måned.

Fra CEO i b conzept, Jan Facius, lyder det bl.a.:

”Vi havde en super start i Q1, men store udfordringer i Q2 med Covid-19 hjemsendelser. Alle medarbejdere kom dog retur den 30. juni og så satte vi fuld skrue på markedsføringen og fik skabt ekstra salg vha. værnemidler. Vi kommer derfor ud med et meget tilfredsstillende resultat a la 2019 tal. Og vi har fået nye storkontrakter i hus og ser derfor positivt frem mod 2021.”

Fra Pia Marie Schougaard, ejer af Coredesign, lyder det:

”Året er faktisk gået over alt forventning. Vi fik et kæmpe dyk i første corona-fase, men så skete der en masse positivt her efter sommerferien, hvor vi fik hjulpet mange virksomheder med distribution og logistik-opgaver i form af gaver, som skulle sendes til hjemmekontorerne. Det har givet os lidt ekstra, fordi mange virksomheder har valgt både sommergaver og julegaver i år. Samtidig har vi udtænkt nye forretningsområder, som har styrket vores omsætningsmål.”

Andre melder også ud om, at 2020 ikke blev så slemt som frygtet. Hos b conzept ser det ud til, at man når samme niveau som i 2019. Hos Kluntz Promotion gik 2020 ”bedre end forventet, men dermed ikke være sagt, at det var et godt år,” som adm. direktør Peter Nielsen udtrykker det. AMB.dk har også nået 2019-tal, men ville gerne have nået mere, siger CEO Michael Bomholt:

”Januar og februar var ok, herefter forsvandt alle småordrer, men større projekter var ongoing og har bidraget til samme 2019-positive tal, men vi fik ikke den forventede fremgang i 2020.”

Og Badgelands adm. direktør Thomas Hansens udmelding lyder meget lig de andre DPA-medlemmer:

”Hos Badgeland/Stickerland/Reklameland har vi nok som mange andre medlemmer haft et sindssygt år. Fra den bedste januar måned nogensinde til næsten fravær af ordrer, da Danmark lukkede ned.”

Thomas Hansen fortsætter:

”Nytænkning måtte der til, og med møje og besvær gik vi fra det værste 1. halvår i 5 år til det bedste 2. halvår nogensinde. Vi har fået lidt flere ben at stå på grundet nye kundetyper, og gnisten fra iværksættertiden måtte vi også genfinde. Vi er som virksomhed blevet tvunget til at nytænke og øve os i evnen til at lave hurtige skift, når mulighederne byder sig.”

Nytænkning skulle der til
Og netop det med at tænke nyt, tog DPA-medlemmerne til sig.  Omstillingsparathed blev en vigtig egenskab i især 2020.

Også hos Jydsk Emblem Fabrik, hvor man fik aflyst ordrer for mere end 10 mio. kr. med fyring af 9 medarbejdere til følge – hvoraf 6 netop er blevet genansat – valgte man en utraditionel løsning overfor kunderne, fortæller direktør Hanne Hørup:

”Vi kunne vælge at fastholde vores kunder på, at de skulle aftage deres varer, men de havde jo ikke noget at bruge præmierne til. I stedet valgte vi at tilbyde at finansiere deres varer i et år og en del kunder fik derfor lov til at betale en aftalt rente mod at vi udsatte leverancen med 1 år.”

Det betød, at man således ikke mistede kunder, men har udskudt indtjeningen og omsætningen.

Og Pia Marie Schougaard opsummerer fint læringen fra 2020:

”Vi har lært, at intet er forudsigeligt og at du er nødt til at slippe kontrollen og i stedet fokusere på muligheder og løsninger. Samtidig har vi lært at arbejde mere effektivt.”

De største udfordringer

Men hvad bliver så udfordringerne fremadrettet? DPA-formanden er ikke i tvivl:

”Udover at vi konstant skal følge med de digitale udfordringer, så vil vi se større krav fra forbrugere og myndigheder, og det betyder, at vi skal have mere uddannelse ind i branchen i forhold til både værktøjer, platforme og regelsæt,” siger Rony Benattia.

Udfordringen med flere krav fra forbrugere og myndigheder bekræfter sales manager i PF Concept, Jakob Lejland:

”Flere produkter skal være genbrugelige eller genanvendelige og produceret i Europa samtidig med, at der hele tiden stilles større krav til certificering i alle led.”

Også Frank Mathiesen fra Promotion Line, der forhandler Xindaos produkter i Danmark taler om bæredygtighed:

”Vi har fået bekræftet, at den retning, vi valgte at gå inden covid-19, har været den rigtige: Satsning på mere synlighed på online medier samt endnu mere fokus på vores bæredygtige linje.”