”Det er surt, men jeg kommer ikke til at lukke”

Vi har taget en snak med Frank Mathiesen om, hvordan branchen har det under coronakrisen. Læs med her.

”Vores branche er ekstremt hårdt ramt, for det er promotion-, messe- og festivalartikler, man sparer på først, og det er her, man sidst begynder at investere igen.”

Sådan siger Frank Mathiesen, der er agent for Xindao og har været det i 17 år, så han har oplevet lidt af hvert. Og coronakrisen er nok en af de værste kriser, han har oplevet.

”Det er værre end finanskrisen i 2008, selvom vi rammes, hver gang der er kriser, for hvem bruger penge på 5.000 kuglepenne, når der skal spares?”

Frank Mathiesen er som enmandsvirksomhed en af de mange små virksomheder i promotionbranchen, og han er sikker på, at han nok skal komme helskindet igennem, selvom han lige nu ligger et godt stykke under index 50. Han tror, at det er værre for de store i branchen:

”Vi er en meget omstillingsparat branche, fordi vi har et meget bredt varesortiment. De fleste mindre virksomheder har ikke så store faste omkostninger til husleje, personale etc som de store og klarer sig derfor nok bedre gennem krisen, også selvom der er hjælpepakker til de større forhandlere.”

Nye digitale tiltag
Men selvom mange ting er gået i stå, er det de færreste virksomheder, der i denne tid sidder på hænderne. Der er gang i mange nye digitale tiltag, og det har Xindao også.

”Vi kan jo ikke komme ud til kunderne, så vi har lavet en video tilpasset hvert land, som vi har sendt ud på email til kunder. I den danske video fortæller jeg om det nye vinter- og julekatalog, så vi på den måde kommer ud med vores budskaber,” siger Frank Mathiesen.

Derudover har Xindao sammensat 4-6 forskellige ’arbejd-hjemme’-pakker, så man tilbyder de samme produkter til nye brugssituationer, og som man kan sende direkte hjem til medarbejderne. Og det har givet noget salg her i coronatiden.

Julesalg i gang allerede nu
Der er allerede nu fokus på julesalg, men til gengæld er der også flere om buddet, siger Frank Mathiesen:

”Det ligger lige til højrebenet, at når man sælger gaver, kan man også sælge julegaver, derfor er der i år en del forhandlere, der normalt ikke sælger julegaver, der har fokus på dette for at få lidt af det salg, de har mistet.”

Men det vil stadig være dråber i havet i forhold til det salg, der er mistet, mener Frank Mathiesen.

Svagt punkt er blevet endnu mere synligt
Ifølge Frank Mathiesen har man under denne krise også indset, at man har et svagt punkt som leverandør, for mens man risikerer at brænde inde med en del produkter, kan forhandlerne dreje salget over på nye produkter som værnemidler, sprit etc., og på denne måde nemmere tilpasse sig situationen.

”Det er en udfordring, at vi er afhængige af forhandlerne, fordi de i denne situation – hvilket er helt forståeligt – finder andre forhandlere og produkter, der kan afsættes, men det betyder, at vi kan brænde inde med vores produkter.”

Normale tilstande i 2021
Frank Mathiesen tror ikke på, at markedet bliver normalt før i 2021, hvor al forsamlingsforbud formentlig ophæves, og måske vil der endda gå længere tid, indtil folk føler sig trygge igen med mindre, der kommer en vaccine. Så helt normale tilstande bliver måske i virkeligheden først hen i slutningen af 2021.

Frank Mathiesen, ejer af Promotionline, der er eneagent for Xindao i Danmark.

Frank Mathiesen, ejer af Promotionline, der er eneagent for Xindao i Danmark.