”Det er lidt af en jungle”

Både for leverandører og kunder kan det være svært at finde rundt i miljørigtige produkter. Men leverandørerne gør deres bedste.

”Det er lidt af en jungle med mange forskellige miljømærkninger.” Sådan svarede Jydsk Emblem Fabriks indkøbschef, Dorthe Kjær Funder, da vi sendte en mail ud til DPAs medlemmer og spurgte om, hvordan man danner sig et overblik over produkternes miljøstatus.

Og hun var ikke den eneste, der brugte ordet jungle, når man gerne vil sælge produkter, der er så miljørigtige og -venlige som muligt.

”Det er en jungle, mest af alt for forbrugeren,” siger Thomas Hansen, der er adm. direktør for Badgeland.

Der kommunikeres på livet løs om produkters miljøstatus - men kunderne ved ikke helt, hvad de vil have
Det er ikke fordi DPAs medlemmer ikke forsøger at sætte sig ind i tingene. Snarere tværtimod. Der bliver nævnt forskellige tiltag, man tager, når man skal klæde sig på for sætte sig ind i produkternes miljøstatus.

Som at melde sig ind i diverse netværk, tjekke mærkninger, lave databaser over produkter i forhold til miljø og certificeringer, spørge leverandører og så videre.

Fx har adm. direktør for Kluntz, Peter Nielsen meldt virksomheden ind i både DIEH – Dansk Initiativ for Etisk Handel, tænketanken Consito og Global Compact – et netværk for ansvarlige virksomheder.

Når man har sat sig ind i produkternes miljøstatus, er den næste udfordring at kommunikere det videre til kunderne, som efterhånden hver gang stiller krav til produkternes miljørigtighed.

Her er svarene fra DPA’s medlemmer, at man kommunikerer det på alle platforme – sites, sociale medier, kataloger, nyhedsbreve samt at man også hele tiden gør kunderne opmærksomme på de mest miljørigtige produkter i porteføljen.

Fra Frank Mathiesen fra Promotion Line/Xindao lyder det således:

”Vi har utallige videoer, masser af SoMe-opslag og der sendes mails ud til kunderne vedr. miljøvenlighed. Derudover er det et af fokusområderne ved både fysiske og onlinemøder.”

Men kunderne er udfordrede ved, at de faktisk ikke rigtig ved konkret, hvilke krav, de skal stille, lyder det også.

Direktør i Prologo, Vibeke Frydendahl siger, at kommunikationen primært går ud på at afklare, hvad kundens miljøfokus er:

”Når kunden har krav til miljøstatus, er de ofte meget høje. Tit så høje, at vi ikke kan honorere alle deres ønsker. For der er også stor uvidenhed, og det er her, at samtalen er vigtig og nødvendig. For kunden kender ikke til de enkelte mærkninger inden for de enkelte produktgrupper.”

Hjælp fra GRAKOM
Netop for at hjælpe omkring miljøudfordringerne, har GRAKOM igangsat at udarbejde et CSR-kodeks for DPA-medlemmerne samt en benchmark over de forskellige mærkninger og certifikater. Læs mere i denne artikel.