Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Nyheder

Efterspørgslen efter fleksibilitet, bæredygtighed og hurtig levering ændrer grundlæggende vilkårene i mode- og interiørprint. Ifølge FESPAs tekstilambassadør, Debbie McKeegan, er det virksomhederne der tør satse på automatisering, AI og print on demand, der vil stå stærkest.
Selvom regeringen og Konservative har aftalt at fjerne momsen på bøger, gælder nulmomsen kun det sidste led i salget. Trykkerier og udgivere skal fortsat betale moms og afgifter, viser et faktaark fra Skatteministeriet.
EU-Kommissionen bør sætte processen omkring EUDR midlertidigt i bero. Reglerne er endnu ikke endeligt vedtaget, og den juridiske uklarhed gør det urealistisk for virksomheder at forberede sig. GRAKOM advarer om, at det også vil ramme små virksomheder, selvom de har fået et års udsættelse.
Verdo Trading har accepteret en bøde på 3,5 mio. kr. for vildledende markedsføring. Ifølge Forbrugerombudsmanden er det ikke lovligt at fremhæve miljøfordele, der blot skyldes opfyldelse af lovgivningens minimumskrav.
Finanseringen af en stramning af spilreklamer kommer til at ramme virksomheder over en bred kam. Det lægger yderligere økonomiske byrder på virksomheder, og det er helt skævt, at erhvervslivet skal betale regningen, mener GRAKOMs, adm. direktør, Søren Stemann Beck.
Hos Conscious Warrior ser man muligheder for at udvide konceptet med afvaskeligt tryk til andre tekstiler som fx konferencetøj, andre eventartikler – og endda lejet tøj, som kan få nyt tryk, når det returneres.
Opdateret: EU-Kommissionen har netop meldt ud, at de fastholder, at EUDR skal gælde for mellemstore og store virksomheder fra årsskiftet, mens små og mikrovirksomheder får udsættelse endnu et år. Der er samtidig flere ændringer i Kommissionens nye forslag. Artiklen er opdateret ift. størrelsen af virksomheder efter dialog med Grøn Trepart.
En plads på Time Magazine’s liste over verdens bedste virksomheder er ikke tilfældig. For Smurfit Westrock handler det om mere end emballage – det handler om mennesker, innovation og en bæredygtig fremtid.
Producentansvaret og ny EU-forordning har sat emballage øverst på dagsordenen – men reglerne er komplekse, og mange virksomheder savner overblik. På Emballagedagen 2025 viser Returs fagchef, hvordan man kan bryde kompleksiteten ned og se de forretningsmæssige potentialer: Mindre affald, kvalitetsemballage og styrket grøn profil.
Claus Jørgen Rask interesserede sig til det sidste for virksomhedens ve og vel.
For Ecco Print handlede frasalget af storformat og skilte ikke om at slippe traditionen, men om at satse strategisk. Etiketter er lettere at skalere, digitalisere og effektivisere. Samtidig gør det ændrede fokus virksomheden mere fremtidssikret og salgsklar. 
36 magasiner får i år del i magasinpuljen på 30 mio. kr., der støtter publicistiske udgivelser med redaktionelt indhold. Blandt modtagerne er både landsdækkende ugeblade og nichemagasiner.
Allerede før liberaliseringen af postmarkedet i 2024 var det tydeligt, at priserne på distribution af magasiner ville stige. Det sker så nu. Transportministeren ser ingen grund til at ændre noget. GRAKOM opfordrer kulturministeren til at se på risikoen for bladdød, som vil være et demokratisk problem.
Trods forventninger om højere omsætning vurderer mange leverandører og distributører i promotionbranchen, at markedet vil forblive presset. Stigende lønninger, færre ansatte og større fokus på compliance præger 2025.
Virksomheder, der ender som sidste led med emballageaffald, kan nu søge økonomisk kompensation via den nye portal, affaldsanmodning.dk.
AI bliver afgørende, fordi teknologien gør det muligt for den grafiske branche at kombinere effektiv produktion, bæredygtighed og individualiserede løsninger. AI hjælper med at forudsige efterspørgslen, minimere spild og tilpasse produktionen til kundernes præcise behov – samtidig med, at virksomheden kan kommunikere sin grønne profil. På den måde bliver AI ikke blot et værktøj, men en nøgle til at imødekomme markedets og forbrugernes krav i en tid, hvor relevant, bæredygtigt og on-demand indhold er afgørende.
Uanset om der er et politisk budskab på valgplakater eller ej, så er valgplakater fritaget for de nye regler om politisk reklame.
Bæredygtig emballage handler ikke kun om at skåne miljøet – det kan også ses direkte på bundlinjen. Det siger VPK Group, som deler deres erfaringer med, hvordan emballageløsninger kan designes smartere, lettere og mere effektivt i en tid med stigende krav og nye regler. På Emballagedagen den 5. november uddyber de med konkrete eksempler.
Naturen og teknologi er de steder, man med fordel skal kigge hen, hvis man vil leve op til forbrugernes forventninger.
EU’s nye krav til emballage rammer samtidig med, at forbrugerne forventer mindre affald og mere gennemsigtighed. Hos Toms Gruppen arbejder man både med konkrete ændringer i emballagen – og med at finde den rigtige måde at kommunikere dem på.