Log ind Nulstil adgangskode

Annuller
Annuller

Bureauer har styr på HR

Bureauer har styr på HR
Pia Osbæck
Redaktør Pia Osbæck
Torsdag 18. april 2024
Bureauerne er især blevet bedre til rekruttering og employer branding, lyder det fra Henrik Jensen.

“Bureauer er peoples business. Måske skulle de tage det seriøst”. Sådan lød overskriften i en artikel på Bureaubiz for ti år siden.

Tidligere var der ikke været den helt store fokus på medarbejderpolitikker på bureauerne. Men det har ændret sig markant, siger adm. direktør i Brandse & Co Henrik Jensen.

Baggrunden for den ti år gamle overskrift var det omfattende researchprojekt, Vinderbureauernes DNA, som adm. direktør i Brandse & Co. Henrik Jensen, stod bag.

En af hovedkonklusionerne i projektet var, at det der adskilte vinderbureauerne fra de øvrige, var at de arbejdede meget professionelt med HR-opgaven.

I dag ti år efter er det ikke kun vinderbureauerne, der tager HR seriøst, siger Henrik Jensen:

”Man må konstatere, at mange bureauer er blevet væsentligt bedre til HR, og måske især til rekruttering og employer branding.”

Han tilføjer:

”Bureauerne har meget bedre styr på analyserne inden for den eksterne employer branding: Hvor findes de potentielle kandidater? Hvad er vigtigst for kandidaterne hos potentielle arbejdsgivere? Hvordan opfattes bureauet i forhold til andre arbejdspladser? Hvilke forventninger har nye medarbejdere?”

Henrik Jensen fra Brandse & Co.

Der er styr på, hvad der driver medarbejdernes engagement

Netop forventningerne fra nye medarbejdere – især de unge – er vigtig at være opmærksom på, fordi deres forventninger adskiller sig på nogle punkter markant fra den ældre generations forventninger.

”Der er en stor forskel på de kandidater, der har været på arbejdsmarkedet længe og de helt unge kandidater. Det er både i forventningerne til jobbet og de krav, de stiller. Det er kendetegnende for de unge, at de kommer ind med en helt anden selvrefleksion. De ved, hvilke steps, der er nødvendige for dem for at nå derhen, hvor de gerne vil ende. Derfor er det vigtigt, at arbejdspladsen giver mulighed for udvikling. Samtidig er det vigtigt, at arbejdspladsen er tydelig omkring, hvilke værdisæt man har inden for fx bæredygtighed og diversitet. Desuden stiller de unge krav til fællesskab og sociale arrangementer,” sagde direktør i og stifter af rekrutteringsvirksomheden Hird Consulting Anna Nilsson for nylig i Bureaubiz.

Anna Nilsson

Henrik Jensen mener, at bureauerne generelt har fået godt styr på, hvad, der driver engagementet blandt bureauets medarbejdere og, hvor meget medarbejdernes behov og ønsker varierer på tværs.

”De er også blevet bedre til at kommunikere, hvad der karakteriserer det bedste ved bureauet og hvordan bureauets HR-praksis er,” siger Henrik Jensen.

Alligevel har nogle bureauer nemmere ved at rekruttere

Alligevel er der nogle bureauer, der har nemmere ved at rekruttere end andre, men der er få af dem.

”I den akademiske verden findes et begreb, som hedder Celebrity Firms. Det dækker over, at nogle bureauer er mere berømte end andre. De anerkendes bredt for deres ekspertise. De er værd at tale om. De er gode til thought leadership. Og de vinder typisk flere awards og priser end konkurrenterne,” siger Henrik Jensen og fortsætter:

”Kampagnen for Volvo Trucks med Claude van Damme og hans Epic Split var med til at gøre Forsman Bodenfos i Gøteborg til et celebrity firm for 10 år siden. Og hvis man dykkede ned i deres tal, kunne man se, at deres personaleomkostninger per medarbejder var 10 pct. lavere end gennemsnittet for den danske bureaubranche. Det at få dem på sit CV var måske vigtigere, end den løn, man kan få. Så det kan betale sig HR-mæssigt at være et celebrity firm.”

Medarbejderne er tilfredse

Det er dog ikke bare lige sådan at blive et celebrity firm, og faktisk skal man gøre sig meget umage, hvis man i den danske bureaubranche vil være bedre til at tiltrække medarbejdere end andre bureauer.

Mere end 90 pct. af medarbejderne skal være meget tilfredse eller tilfredse, før man som bureau er bedre end resten af branchen. Sådan så det i hvert fald ud i 2020, viser den nyeste medarbejderanalyse fra MyResearch:

Læs også
Årsagen er, at de engelske konkurrencemyndigheder vil sikre sig, at et alternativ ikke forværrer konkurrencen på markedet.
Når bureauerne skal ansætte nye medarbejdere, er praktikanter og netværk de primære rekrutteringskanaler. Et bureau har også succes med LinkedIn, mens et andet har gavn af Instagram. Det er blevet lettere at finde kvalificerede medarbejdere, lyder det også.